הפטריה שמשגעת את אמריקה

קבלו את הקמבוצ'ה, המשקה החדש, שיעשה לכם רק טוב > דפנה יודוביץ' טעמה - ועדיין לא התגברה על הטעם ועל הריח " העיקר הבריאות

חשבתם שהטעם העשבי של מיץ נבט החיטה קשה לבליעה? כנראה שעוד לא ידעתם טעם קמבוצ'ה מה הוא. בזמן שבניו יורק עדיין מקובל לשתות דשא טחון לארוחת בוקר והצבעים הזרחניים של ה-Vitaminwater שולטים על מדפי המקררים בסופר, בלוס אנג'לס מעדיפים אנשי תעשיית הקולנוע - וכל מי שרוצה להיתפס כמעודכן - את ה-GT's Kombuch, משקה תה קר, שעשוי על בסיס קמבוצ'ה, תסיסת שמרים ומיקרואורגניזמים, שנראית כמו פטריה.

נכון שתושבי הוליווד לא המציאו משהו חדש - הסינים השתמשו בקמבוצ'ה עוד במאה השנייה לפני הספירה - אבל החידוש בגירסה הקליפורנית הוא בנגישות ובזמינות של המשקה לקהל הרחב.

אם עד לאחרונה היה צריך לגדל ולעקוב מקרוב אחר התפתחות התרבית בשביל ליהנות מהסגולות הטיפוליות שמשוייכות לה, הרי שעכשיו אפשר להשיג את הקמבוצ'ה כמשקה צונן בכל חנות מכולת או סופר תמורת $3.5 בלבד. אגב, הטעם והריח של הוורסיה המסחרית, כמו אלו של הגולמית, מוזרים עד דוחים. למרות שהמשקה מגיע בארבע טעמים - תה ירוק, ג'ינג'ר, הדרים וטבעי - בכולם ניכר אותו שילוב לא ברור בין מר, מתוק וחמוץ.

על מה המהומה? לפי הרפואה הסינית העתיקה, הקמבוצ'ה (שמוכרת גם כקמבוציון או כפטריה מנצ'ורית) שומרת על איזון באנרגיית החיים. היא מסייעת לקיבה בתהליך העיכול ומשפרת את תפקוד הטחול - שני איברים שלפי הרפואה הסינית אחראים על עיבוד והפנמה של תהליכים נפשיים.

פרט לזירוז המטבוליזם, חיזוק המערכת החיסונית ואיזון תחושות רעב ושובע, הקמבוצ'ה עוזרת לפעילות תקינה של הכבד, להחלפת תאים ולסילוק רעלים מהגוף. בנוסף, רבים מאמינים שצריכה קבועה של קמבוצ'ה מפחיתה את כמות השומנים בדם ומסייעת במניעת סרטן ובטיפול במחלה. הסופר הרוסי, זוכה פרס נובל, אלכסנדר סולז'ניצין הזכיר ברומן "אגף הסרטן" את השימוש בתרבית הקמבוצ'ה לטיפול בסרטן הקיבה.

למרות שהרפואה הקונבנציונלית עוד לא גייסה את תרבית הפלא לשורותיה ולא ערכה מחקרים מקצועיים, שיוכיחו את הסגולות הטיפוליות של הקמבוצ'ה, מסתבר שבמאה ה-21, כשמבטיחים לאנשים שכמה לגימות מחליטת תה מרירה יהפכו אותם לבריאים וצעירים יותר, לא צריך שום מרשם.

בלוס אנג'לס מדובר במגיפה. גידול קמבוצ'ה הפך לתחביב של גננים ביתיים, ומוצרי הקמבוצ'ה נמכרים בחנויות טבע.

כדי להכין את התרבית בבית, כל מה שצריך זה מצע שמרי קמבוצ'ה, כ-100 גרם סוכר, ליטר מים ושתי כפיות תה שחור. לאחרונה נפתחו ברחבי קליפורניה בתי גידול מיוחדים לקמבוצ'ה, כמו Get Kombuca, ששמחים לספק את מצע השמרים ותמיכה אגרונומית בגידול הייחורים, שמוכרים גם בשם "סקובים" (ראשי תיבות של Symbiotic Colony of Bacteria and Yeast).

התוצר הסופי מכיל חומצה אצטית, חומצת חלב, אלכוהול וחומרים אנטיביוטיים נוספים, שעשויים לסייע לגוף להילחם בחיידקים. מומלץ להשתמש בקמבוצ'ה לאחר שבוע מיום ההכנה, אבל ככל שמחכים זמן ממושך יותר, הסגולות הטיפוליות מתחזקות.

עם זאת, חשוב לזכור, שלמרות שקל לגדל בבית קמבוצ'ה, שתייה של תרבית שהתפתחה על מצע של אורגניזמים מזוהמים, יכולה להיות מסוכנת ולהוביל להרעלה חמורה. "