איתות הפרוטוקולים: הפסקה בהורדות הריבית בישראל; הערכות: השינוי הבא - העלאה

ההערכות הן, שגם מדד פברואר יהיה שלילי, מינוס 0.3%. מדד מארס עשוי להיות חיובי, ויעלה לראשונה בחצי השנה האחרונה ב-0.1%

בנק ישראל לא יוזיל כנראה פעם נוספת את הריבית במשק במסגרת התוכנית המוניטרית לחודש אפריל. כך ניתן להעריך מהפרוטוקולים המוניטריים שפירסם היום (ב') הבנק המרכזי.

מהפרוטוקולים מתברר, כי כבר בדיוני הריבית לחודש מארס שררה מחלוקת בבנק סביב הורדת הריבית ב-0.25%, ל-4%. כמה ממנהלי המחלקות תמכו בהותרת הריבית ללא שינוי, ברמה של 4.25%.

המנהלים העריכו, שהצמיחה המהירה במשק תגרום להאצה באינפלציה גם ללא הפחתת ריבית נוספת. הם טענו, שיש להמתין עם הורדת ריבית נוספת, כדי לבחון את השפעת ארבע הפחתות הריבית הרצופות קודם לכן.

עם זאת, היו גם כמה מנהלים שדווקא תמכו בהפחתת ריבית נוספת ל-4%, נוכח התחזקות השקל והמשך זרם ההשקעות הזרות. המנהלים שתמכו בהורדת הריבית אמרו, כי ההפחתה נדרשת לצורך החזרת האינפלציה לתוך היעד. גם הם וגם המנהלים שהתנגדו הסכימו שהאינפלציה תחזור לתחום היעד הרשמי, 1%-3%, רק ברבעון האחרון של 2007. בבנק שוררת הערכה, כי בעתיד הלא רחוק עשויה להידרש אף העלאת ריבית מסוימת.

הנגיד, פרופ' סטנלי פישר, החליט בכל זאת להוריד את הריבית ב-0.25%, כדי להגדיל את ההסתברות שהאינפלציה תחזור עד סוף השנה לתחום היעד הרשמי. בעוד שבועיים יידרש פישר להחליט פעם נוספת אם להוריד את הריבית ב-0.25%, לרמה של 3.75%, או לקחת פסק זמן בהורדות. הציפיות בשוק ההון לאינפלציה לשנה קדימה הן לשיעור של 1.4%. תחזיות החזאים גבוהות יותר, ומסתכמות באינפלציה של 1.8% בכל 2007.

ההערכות הן, שגם מדד פברואר יהיה שלילי, מינוס 0.3%. מדד מארס עשוי להיות חיובי, ויעלה לראשונה בחצי השנה האחרונה ב-0.1%. גם בשוק ההון וגם החזאים מעריכים, כי עד הרבעון האחרון יירשם במשק קצב אינפלציה שלילי.

עוד מציינים הכלכלנים, כי פרמיית הסיכון של ישראל בשוקי חו"ל ירדה לרמה נמוכה מאוד של 0.18% בלבד, הנמוכה בתולדות המדינה. הסיבות: העודף העצום במאזן התשלומים, המשך זרם ההשקעות הזרות והצמיחה המהירה. כן ציינו הכלכלנים את הצמיחה הגבוהה שנרשמה ברבעון האחרון של 2006: הצמיחה הכוללת הסתכמה בקצב שנתי של 8%, ואילו התוצר העסקי עלה ב-12.8%.