מש' הביטחון חתם עם דוראד על אספקת חשמל - ולא התעמק במי עומד מאחוריה

בנו של בעלי החברה דאז נחשד בהונאה בכספי הסיוע; משרד הביטחון: "לא ידענו"; בכיר במשק האנרגיה: "זה הסכם בונבוניירה"

"הסכם בונבוניירה", מגדיר בכיר במשק האנרגיה את החוזה שנחתם בין מערכת הביטחון לדוראד, ואפשר להבין אותו: אספקת חשמל למערכת הביטחון בהיקף של 280 מיליון שקל בשנה היא עסקה נאה.

מסתבר, שסכום כזה מכספי ציבור אינו סיבה מספיק טובה למשרד הביטחון להתעמק בציציות החברה, עמה חתם על החוזה לפני כשלוש שנים. בדיקה כזו אינה מסובכת: שם החברה, דוראד, מורכב מהאותיות הראשונות בשמות המשפחה של בעליה אז - אורי דורי ויוסף אדלסבורג - שניהם מוכרים בקהילה העסקית. וכשמדובר במשפחת אדלסבורג, ראוי היה שתידלק לו נורת אזהרה.

אדלסבורג (78) הוא תושב סביון. בתחילת שנות ה-90 תיווך בנו אורי - שעבד בחברה של המשפחה, ושבה היה אביו דירקטור יחיד - במכירת מסוקים צרפתיים לחיל הים. העסקה נגמרה בחקירות נגד הבן בארה"ב ובארץ, בחשד להונאה בכספי הסיוע הביטחוני האמריקני ב-10 מיליון דולר. בארה"ב גם הוגש נגדו כתב אישום.

אורי אדלסבורג (48) אומנם לא רשום כמחזיק מניות בדוראד אנרגיה, ורשמית גם אינו מועסק בה, אך גורמים אחדים אישרו ל-G שהוא פועל מטעמה מאחורי הקלעים. כך, למשל, הוא השתתף בדיונים שנערכו עם חברת מרחב, של יוסי מימן, על קניית גז טבעי להפקת החשמל. גם השר לשעבר, יוסף פריצקי, אמר, שבטקס חתימה במסגרת העיסקה השתתפו לצידו דורי ואורי אדלסבורג.

החקירה שנפתחה בעשור הקודם, לבירור לאן נעלמו 10 מיליון דולר בעסקת המסוקים, נתקעה. ב-1999 ביקש שר המשפטים דאז, צחי הנגבי, מעמיתתו הצרפתייה, לקיים חיקור דין של בכירים באירוספסיאל, אך הבקשה נדחתה.

האמריקנים לא המתינו לתוצאות החקירה הישראלית: ב-1997 הוגש בבית משפט בווירג'יניה כתב אישום נגד אדלסבורג ושני חשודים נוספים. אחד החשודים האחרים נשפט וזוכה, בעוד השני הורשע ונגזר עליו מאסר על תנאי. אדלסבורג לא התייצב לפתיחת משפטו, והוכרז "נמלט מהחוק". זה לא הפריע לו לטעון בשבוע שעבר, בתגובה ל-G, כי בית המשפט האמריקני זיכה אותו.

התובע במשפט, ג'ק הנלי, חושב אחרת. לדבריו, לאחר שאדלסבורג לא התייצב למשפט, הוצא נגדו צו מעצר, שתקף עד היום. "החוק האמריקני לא מאפשר לשפוט אדם שלא בנוכחותו, ואם אדלסבורג יגיע לארה"ב, הוא ודאי ייעצר ויובא למשפט", אומר הנלי. G פנה שוב לאדלסבורג עם המידע הזה. הפעם מסר דוברו, כי התכוון "שבית המשפט האמריקני זיכה את הנאשמים האחרים".

האם לא היו למשרד הביטחון השגות על מעורבותה של משפחת אדלסבורג בעסקת הענק? בכירי המשרד טוענים שלא היה להם מושג. לדברי יחיאל חורב, שחתם בזמנו על ההסכם וכיום מ"מ מנכ"ל המשרד, הוא לא ידע מיהם שותפיו של אורי דורי.

גם היועצת המשפטית של המשרד, צביה גרוס, לא ידעה: "לא ידעתי, וזה גם לא תפקיד הלשכה המשפטית לבדוק, מי השותפים בדוראד אנרגיה. בשביל זה יש מחלקות אחרות", אמרה ל-G. אפילו מנכ"ל המשרד דאז, עמוס ירון, שניהל חלק מהמו"מ עם דוראד אנרגיה, רומז שלא ידע.