היוצרים מאשימים את קשת בפרסום סמוי בסדרה "מסודרים"

טוענים כי קשת שילבה פרסום לטלפונים סלולריים, לסוני פלייסטיישן ולבמבה * דורשים את התערבות הרשות השנייה * קשת: הטענות נטולות בסיס עובדתי

איגודי היוצרים מאשימים את זכיינית ערוץ 2 קשת בהפרה בוטה של החוק, זאת בגין פרסום סמוי בסדרת הדרמה "מסודרים". לטענת האיגודים, סדרות, גם כאלה המוגדרות כסוגה עילית, משמשות כמסלקות לפרסום אגרסיבי, דבר שלטענתם מתקיים ב"מסודרים".

תלונה בעניין הועברה אתמול (ד') על ידי איגודי הבימאים והתסריטאים ליו"ר מועצת הרשות השנייה נורית דאבוש, כמו גם לשר התקשורת וליו"ר ועדת הכלכלה.

"לאחרונה מסתמנת החמרה בברוטאליות של התופעה ובצפצוף הבוטה על החוק והצופה, מתוך תפיסת עולם מעוותת, לפיה סדרות (אפילו כאלו המוגדרות כסוגה עילית) משמשות כמסלקות לפרסום אגרסיבי ולמכירת מוצרים לצופה ללא ידיעתו", נכתב במכתב ששלחו דורון צברי, יו"ר איגוד הבמאים וליאורה קמינצקי, יו"ר איגוד התסריטאים.

השניים מנו מספר הפרות לכאורה שהתקיימו ב"מסודרים" כאשר לטענתם שלוש קשורות לפרסום אגרסיבי של תחום הסלולר (סצנה שלמה שהוקדשה לרינגטונים; הצגת הסלולרי כאופציה למחשב; סצנה שלמה בסדרה שהוקדשה לסגולות המכשיר הסלולרי כסטופר). עוד טוענים האיגודים, כי פרסום סמוי בוטה נוסף נעשה למוצר סוני פלייסטיישן.

במכתבם צויין, כי בסדרה הוצג פרסום בוטה לחטיף במבה שאף נכנס לפרומואים ששודרו בטרם שידור הפרק. "זהו שיא השיאים בו ברייק הפרסומות והתוכנית עצמה הופכים לגוש אחד שלא ניתן להפריד ביניהם", כתבו האיגודים לדאבוש.

"ההפרות הבוטות הללו הן רק טיפה בים, מתוך צפייה רנדומלית בתוכניות הזכיין קשת. זוהי גם הוכחה שכניסה של פרסום סמוי בדלת הראשית תוביל לשינוי אופי כל השידור בערוץ, כשמלכתחילה, על פי חישובי תועלת כלכליים, תכנסנה ללוח השידורים רק תוכניות שתכניהן מתאימים לתפיסת עולם של עידוד צריכה לא מבוקר ושימוש במותגים", כתבו היוצרים.

לסיכום נכתב על ידי צברי וקמינצקי, כי "לאור התמונה הקשה הזו, הפגיעה בחוק ובציבור, אנו דורשים לקבל מהמועצה, האמונה על שמירת החוק והתקנות, תוצאות בירור יסודי של הפרת החוק הבוטה הזו של הזכיין קשת בתוכנית 'מסודרים', ופירוט של הסנקציות שיינקטו בנידון".

מהרשות השנייה נמסר בתגובה, כי "יו"ר המועצה העבירה את התלונה לבדיקת הנהלת הרשות. אנו רואים בחומרה הפרות של כללי הרשות בכלל והפרות בנושא התוכן השיווקי בפרט. הנושא ייבדק לעומקו".

מקשת נמסר: "אנו מעדיפים להתמקד ביצירת תוכניות וסדרות מקור ולא להגיב לנסיונות כאלה ואחרים לייצר דה לגיטימציה לפועלה של קשת. קשת והפקת 'מסודרים' מעולם לא ביקשו או קיבלו תמורה לאזכורים המצוינים בתלונתו של צברי. טענותיו נטולות בסיס עובדתי. שילוב מוצרים בסדרה, מבמבה דרך סוני פלייסטיישן ועד הרינגטונים, הינו חלק משפת השגרה בישראל. חלקם הפכו כבר לשמות גנריים בתרבות הישראלית והיו על דעת התסרטיאים בלבד. לא נותר אלא לתהות על ניסיון נוסף לזכות בפרסום גלוי על גבה של קשת".