מחתרת ברחובות

60 שנה אחרי שמפעל הנשק המחתרתי "מכון איילון" ברחובות הפסיק לפעול - התגלה פתח המילוט שלו

"מכון איילון", מפעל הנשק הראשון של תעש במחתרת, היה אחד הסודות השמורים ביותר באמצע שנות ה-40. במפעל, שנבנה מתחת לאפם של הבריטים על גבעת הקיבוצים שבגבולה הצפוני של רחובות, יוצרו במשך כשלוש שנים בחשאיות מוחלטת למעלה מ-2 מיליון כדורי 9 מ"מ, שהיוו חלק נכבד מהתחמושת של כוחותינו במלחמת העצמאות.

סיפורו של המפעל נחשף באמצע שנות ה-70. המקום שוקם על-ידי המועצה לשימור אתרים, והפך למוזיאון פעיל ומרתק. אולם מסתבר, שחלק מסודותיו של מכון איילון נותרו עלומים עוד עשרות שנים. לאחרונה, לגמרי במקרה, התגלה פתח המילוט הסודי של המפעל, שעצם קיומו אמנם היה ידוע, אולם מעולם לא התגלה מיקומו האמיתי בשטח.

לדברי רני אורן, מנהל מכון איילון, "בעקבות אחד הגשמים האחרונים גילינו שבאחד המקומות על הגבעה נסחפת האדמה, והמים נבלעים בתוך הקרקע. התחלנו מיד לחפור במקום, והגענו לפתח עשוי בטון, שהוביל לבור גדול בעומק כ-4 מטר, מלא במים ובסחף. בתום עבודה מאומצת הצלחנו לנקז את כל המים ולנקות את הבור, ואז הסתבר שהוא מקביל לחלוטין למפעל, ובעל קיר משותף עימו.

"מהפרטים שהיו ברשותנו מאז שנחשף סיפורו של המכון, ידענו שבזמן שנחפר המפעל הושארה ביציקת הקיר מסגרת עץ, במטרה לשמש למילוט. אולם תוך כדי בנייה התמוטטה המסגרת, והחלל כולו התמלא בבטון. לאור זאת הוחלט שיש לחפור את הפיר, ולפתוח פתח מילוט אליו מתוך המכון. הפיר נחפר, אולם עוד לפני שהספיקו העובדים לפרוץ את הפתח אליו מתוך המפעל - הוקמה מדינת ישראל, ומכון איילון סיים את תפקידו".

לדברי אורן, לא אותר עדיין מי מבין העובדים היה אחראי על חפירת הפתח הסודי: "המידור והחשאיות באותה תקופה היו כל כך גדולים, שכל אחד ידע אך ורק מה שחייב היה לדעת". הפתח הסודי ישולב בקרוב במסגרת הסיור במכון איילון.