תביעה ב-20 מיליון שקל נגד משרד התעשייה והמסחר בטענה להפרת חוזה

התובעות הן "אלקו התקנות ושירותים", "לסיכו" ו"אוקיאנה תעשיות", שזכו במכרז התמ"ס למימון, תפעול ותחזוקת קו תמלחות כרמיאל - ים תיכון

לבית המשפט המחוזי בת"א הוגשה תביעה בסך 20 מיליון שקל נגד משרד התעשייה והמסחר בדרישה לפיצוי עבור נזקים בשל הפרת חוזה. התובעות הן החברות "אלקו התקנות ושירותים", "לסיכו" ו"אוקיאנה תעשיות מתקדמות", שזכו במכרז של משרד התמ"ס למימון, ביצוע, תפעול ותחזוקת קו תמלחות כרמיאל - ים תיכון.

מדובר בפרויקט שתכליתו מתן פתרון לסילוק מבוקר של התמלוחות התעשייתיות של המפעלים באזור הצפון לעומק הים התיכון. התמלוחות הוזרמו לפני ביצוע הפרויקט באופן בלתי מבוקר לשטחים פתוחים, נחלים ולקו החוף, וגרמו בכך להמלחת מי התהום ולפגיעה במערכות הביוב, ההשקיה החקלאית והנחלים.

בין הצדדים נחתם בנובמבר 1998 חוזה, במסגרתו נמסר לתובעות זיכיון להפעלה ותחזוקת הקו במשך 15 שנה החל ממועד סיום הקמת הפרויקט.

התובעות מאשימות את המדינה בכך שהתנערה מהתחייבויותיה לפי החוזה וממצגיה במכרז והפרה את תנאיהם, באופן שמנע מהן להוציא את הפרויקט לפועל לאורך שנים ארוכות. לדבריהן, המדינה זלזלה והתעלמה מהן ולא העניקה להן את הסיוע הנדרש כדי להוציא את הפרויקט לפועל.

התובעות טוענות כי כתוצאה מהפרות ההסכם, מצגי השווא וחוסר תום ליבה של המדינה נגרם עיכוב של חמש שנים בתחילת הפעלת הפרויקט. לטענתן, לבסוף, תוך עלויות נכבדות נוספות, עלה בידיהן להוציא את הפרויקט לפועל, ואולם בהיקף מצומצם ובאופי שונה לחלוטין מזה שנקבע בתנאי המכרז והחוזה. התובעות מציינות כי המדינה אף הכירה בהכרח לפצותן, ואולם בסופו של דבר לא פיצתה אותן. (ת.א. 1539/07).