"אנחנו מנסים להעביר את ניהול הטניס מהאיגוד לחברה קבלנית מחו"ל"

ערב מפגש הדייויס עם איטליה, יו"ר איגוד הטניס אסף חפץ מודה: "לאיגוד אין יכולת לנהל פה טניס. אנחנו לא מספיק מקצוענים" > טל וולק

קצת אחרי הפרישה שלו מתפקיד מפכ"ל המשטרה, התפנה אסף חפץ לדברים החשובים באמת. לשחק טניס, למשל (כי הוא אוהב את זה). מדי פעם גולף (כי הוא גר בקיסריה). לכהן כנשיא האגודה הישראלית למצנחי רחיפה (כי ככה יצא). לפני קצת יותר משנה הסכים לקבל על עצמו בהתנדבות את תפקיד יו"ר איגוד הטניס. רגע לפני מפגש גביע הדייויס שיפתח מחר מול איטליה, מנסה חפץ להסביר איך בכל זאת יש לטניס הישראלי סיכוי להתרומם. עד כדי כך שלא ירחק היום וישראל תארח טורניר טניס מקצועני, כמו בימים של טורניר הפרס הגדול ברמת השרון בתקופת עמוס מנסדורף ושלמה גליקשטיין.

ההבדלים בין אז והיום ברורים. טורניר הפרס הגדול ברמת השרון שגווע ב-1995, חילק בשיאו פרסים בסך 250 אלף דולר והביא לכאן שחקנים כג'ימי קונורס, ברד גילברט וארון קריקסטיין. היום הטורנירים הגדולים ביותר שמתקיימים בישראל הם טורנירי פיוצ'ר על סך פרסים של 10,000 דולר. כל זה דווקא כשהטניס הישראלי מצמיח את הספורטאית הגדולה ביותר שלו בכל הזמנים - שחר פאר.

"החזון שלי לעשר שנים הקרובות, זה שייכנסו ארבעה-חמישה שחקנים לתוך הטופ 100, ועוד חמישה שחקנים לתוך ה-300 הראשונים בעולם", אומר חפץ. "זה חזון שאפתני, ואם הוא יתממש אנחנו נהפוך למעצמת טניס של ממש. אחד מהמרכיבים של החזון הזה הוא טורניר גדול בארץ, והמטרה היא לייצר כאן טורניר של 350 אלף דולר ולשאוף גם לטורניר על סך פרסים של מיליון דולר".

נשמע לא ריאלי, כשבידיים של חפץ ואנשי האיגוד יש תקציב של 8 מיליון שקלים בשנה. 8 מיליון שקלים לענף כמו טניס, הם קצת פחות מכלום. בריטניה, למשל, שהתמודדה מול ישראל בדייויס פעמיים בשנתיים האחרונות מעמידה תקציב שנתי של 40 מיליון ליש"ט, שזה תקציב איגוד הטניס הישראלי ל-40 שנה פחות או יותר.

" איך זה אמור להתרומם?

"יש התפתחות גדולה של כל נושא הספונסרשיפ בטניס. בתקופה האחרונה אנחנו רואים גופים כמו בית ההשקעות 'פסגות אופק' שהחליט ללוות את איגוד הטניס, או את בית ההשקעות 'איפקס' שלקח את שחר פאר. אלה גופים שמזהים בטניס פלטפורמה טובה מאוד מבחינה שיווקית עבורם".

למרות שהגיע לאיגוד הטניס, אחרי שנה בתפקיד חפץ מבין שהסיכוי היחיד של הטניס הוא דווקא להוציא אותו לידיים של אנשי מקצוע מחו"ל. "הרעיון שלנו הוא להעביר את ניהול הטניס מהאיגוד ולתת אותו לחברה קבלנית. מעין חברה שתשווק ותפיק את האירועים של הטניס בארץ. יש חברות כאלו בעולם שמתמחות ביצירת פלטפורמה מאירועי טניס. אני רוצה למצוא חברה שתהיה מוכנה לקחת ממני את זכויות הניהול של הטניס".

חברה אחת שכבר הודיעה כי היא שוקלת לפתוח נציגות בארץ היא חברת השיווק האמריקנית SFX, שבין היתר עובדת עם שחר פאר, ג'סטין הנין, אנדי רודיק, ונחשבת לאחת מחברות שיווק הספורט הגדולות בארה"ב ומתמחה בעיקר בטניס. "אני יכול להגיד שכבר דיברנו איתם בעניין הזה, ובנוסף יש עוד חברה אירופית שהתחילו בינינו שיחות".

" זה כמו שבהתאחדות לכדורגל יחליטו שהם לא מספיק טובים ויעבירו את הניהול לחברה זרה?

"נכון. אפשר להגיד. העניין הוא ששיווק טניס מחייב רמה מקצועית גבוהה מאוד, והכי טבעי לתת את זה לחברות שמתמחות בזה. בארץ אין היום גוף שיכול להפיק ולהרים את הטניס. אנחנו היום לא מספיק מקצוענים כדי לשווק ולהפיק טניס בארץ. זה לא תפקידו של האיגוד. אין לנו את היכולת, ואנחנו לא יודעים איך לעשות את זה".

" מה יותר חשוב לך כיו"ר - טורניר גדול בארץ או ששחר פאר תיקח את ווימבלדון?

"שניהם משיגים לי את אותה מטרה. הם יוצרים 'וואו' גדול במדינה סביב הטניס, ואלו בדיוק הדברים שיוצרים את התנאים לכך שספונסרים ירצו להיכנס חזק לטניס, שילדים ירצו לשחק טניס ושמאמנים ייכנסו. לגבי שחר, לא ירחק היום שהיא תיקח גראנד סלאם. אנחנו רואים איזה בום תקשורתי היא מביאה היום כשהיא מתמודדת נגד סרינה וויליאמס. התקשורת והאנשים נכנסים לטירוף, קמים בלילה לראות את המשחקים שלה. שחר היא פלטפורמה רצינית מאוד לשיווק הטניס בארץ. אין לי מילים להודות לה ולמשפחתה".

המאמן רוני קריגסמן, שמלווה את התוכנית של איגוד הטניס לאיתור וטיפוח טניסאים צעירים, מנסה להסביר את תופעת פאר והמשמעות שלה לטניס בארץ. "אם פעם אימנתי במועדון שלי ואחוז הבנות שהתאמנו עמד על 10 אחוז מכלל המתאמנים, אז היום ברור שיש 'בוסט' עצום בזכות שחר, ואחוז הבנות שמשחקות טניס מגיע ל-30 עד 40 אחוז. מתוך 70 אלף ילדים ונערים שמשחקים ומתאמנים בארץ, יש כמעט 30 אלף בנות. חלק מזה בזכות החשיפה ששחר מקבלת".

חפץ מגלה כי למרות ההתלהבות משחר והרצון להרים כאן טורניר ראוי, הרי שהעניין ייקח עוד הרבה זמן. "אני יכול להגיד בצער רב שלא הגשנו אפילו הזמנה לעוד ארבע שנים לתחרות בארץ", הוא אומר.

" למה לא לפנות לאנשים פרטיים שיתרמו ויביאו לכאן טורניר?

"אני לא רוצה את זה. אני רוצה לעשות עסקאות כלכליות ולבנות מותג. אני לא רוצה לפנות לאנשים בצורה הזאת. לא רוצה להיות תלוי בתורם כזה או אחר, אלא לפנות לחברות ישראליות. אני גם לא מאמין שיש טעם לבוא ולדרוש עוד כסף מהמדינה, כי זה לא יקרה. אני מאמין שהתהליך שעובר עכשיו הטניס עם הספונסרים, בסופו של דבר יהיה זה שיביא אותנו לאיפה שאנחנו רוצים".

" מה המטרה שלכם מול איטליה, ברמה הכלכלית?

"שנסיים באיזון תקציבי. זה 250 אלף שקל. אף אחד לא חושב להרוויח".