"אנשים אומרים שיש במשק צמיחה אז לא משנה אם האינפלציה נמוכה. זו טעות. אם מנכים את השפעת הדולר והנפט נראה שיש אינפלציה גבוהה בישראל"

[לאתר המט"ח] כך סבור יניב חברון מפסגות אופק * על האינפלציה: "החזרה לגבולות יעד האינפלציה תתרחש ברמה נמוכה מכפי שחזינו" * על בנק ישראל: עליו לייצב את שער החליפין ולא משנה באיזו רמה * על שוק ההון: הפחתות הריבית מחזיקות את הזרים באפיקי האג"חים

בבית ההשקעות פסגות אופק לא מתעלמים מהצניחה החופשית של הדולר, אשר נסחר ברמת שפל של כ-6 שנים אל מול השקל, ומתייחסים להשפעת הירידה במטבע האמריקני על האינפלציה במשק הישראלי, אשר לה השפעה ישירה על המדיניות המוניטרית של בנק ישראל.

תחת הכותרת "השפעת הדולר על תחזיות המדד", מציינים בבית ההשקעות, כי "מאז החלטת הריבית, ב-26 במרץ, התחזק השקל מול הדולר בשיעור של כ-1.8%. על-פי המודל שלנו, צפוי ייסוף זה לקזז 0.45% מהמדד הכללי במהלך החודשים אפריל-מאי".

בפסגות אופק מאמינים, כי בהנחה ששער השקל יישאר ברמתו הנוכחית מול הדולר בחודשיים הקרובים, צפוי מדד המחירים לצרכן בחודש אפריל לעלות ב-0.6%, לעומת התחזית הקודמת בבית ההשקעות שציפתה לעלייה בגובה 0.8%. מדד חודש מאי צפוי לעלות ב-0.1%, לעומת התחזית הקודמת של עליה של 0.3%-0.4%.

"בהנחה שהדולר ומחירי הנפט יישארו ברמתם הנוכחית", מציינים הכלכלנים, "החזרה לגבולות יעד האינפלציה עדיין תתרחש ברבעון האחרון של 2007 אך ברמה נמוכה מזו שחזינו עד לפני הייסוף האחרון".

"קיימים לחצים אינפלציוניים בישראל"

יניב חברון, כלכלן מהמחלקה המאקרו-כלכלית בפסגות אופק, מסר כי תחזית האינפלציה של בית ההשקעות לשנת 2007 תעמוד על 1.1%-1.2%, לעומת התחזית הקודמת שעמדה על 1.6%. זאת, בהנחה שמחירי הדולר והנפט יישארו ברמה הנוכחית.

"האינפלציה לא הייתה במשק כבר כמה שנים כי הנגידים השונים העדיפו אינפלציה נמוכה מאשר אינפלציה גבוהה. הנגיד הנוכחי, סטנלי פישר, רוצה לעשות כאן שינוי. הוא אומר שפספוס היעד מלמטה גרוע כמו פספוס יעד האינפלציב מלמעלה. אנשים אומרים שיש במשק המקומי צמיחה אז לא משנה אם האינפלציה נמוכה. זו טעות. אם מנכים את השפעת הדולר והנפט נקבל אינפלציה של 2.2%. כלומר, קיימים לחצים אינפלציונים גבוהים בישראל".

לדברי חברון, בנק ישראל צריך לייצב את שער החליפין, ולא משנה באיזו רמה. "אם הדולר יתייצב על 4.125 שקלים זה גם בסדר, למרות שהמשמעות היא שהאינפלציה תגיע ליעד בשלב קצת יותר מאוחר מכפי שצפו בתחילה".

הפחתות הריבית מחזיקות את הזרים

חברון צופה הפחתת ריבית בגובה 0.25% בפגישה הקרובה של בנק ישראל בסוף החודש, ומזהיר כי הפחתה חדה מדי תהיה מסוכנת. יחד עם זאת, הוא מדגיש, כי כולם מחכים לראות מה יראה מדד מארס, ואם הוא יהיה בהתאם לתחזיות (עלייה של 0.2%) - פישר לא יוריד את הריבית מעבר ל-0.25%.

הורדת הריבית בדרך כלל מסיטה כספים מהשוק הסולידי לאפיקי המניות. עם זאת, חברון טוען כי הפחתות הריבית לא בהכרח מגבירות את הסיכון בשוק. "הורדות הריבית משאירות לא מעט משקיעים זרים באג"חים כי זה נותן להם רווחי הון לא נמוכים. הם נשארים עם הסחורה ביד. ברגע שהם יראו שבנק ישראל מיצה את הפחתות הריבית, אנו עשויים לראות מכירות בשוק האג"ח מצד הזרים".

מבחינת רמות הסיכון בבורסה, חברון אומר כי השוק בארץ עובד בדיוק כמו השווקים בחו"ל. "כשהם עולים הוא עולה. כך צריך להסתכל גם על הדולר", סיכם הכלכלן.