שווי פי גלילות עלול לרדת: המחוזית ירושלים לא תשנה ייעוד למגורים עד שלא תמצא קרקע חלופית

על-פי תוכנית שהוקפאה, ניתן היה לבנות בשטח המסוף 1,000 יח"ד * ברשות החברות מעריכים שתימכר ב-150 מיליון דולר

חברות נדל"ן המתמודדות במכרז לרכישת פי גלילות עלולות להירתע מהעסקה, לאחר שהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים והרשות לפיתוח ירושלים, הודיעו כי ישנו את ייעוד השטח למגורים, עד שיימצא ויאושר שטח חלופי למסוף הקיים. על פי הערכות יתכן שהתנאי יביא להורדת השווי של פי גלילות במכרז.

התוכנית המקורית לשטח, שהוקפאה, כללה העתקת האתר הקיים והטמנתו במורד נחל רבידה, והקמת שכונה ובה 1,000 יחידות דיור באזור המתפנה, כהשלמה לשכונת הר נוף הדתית. את התוכנית מקדמת הרשות לפיתוח ירושלים (הרל"י). למתמודדים גם נודע כי הליך השינוי בקרקע עלול להימשך 5-10 שנים.

ב-2001 המליצה הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בירושלים על אישור התוכנית, אך בינתיים ירדה מהפרק אפשרות העתקת האתר למורד נחל רבידה, לאחר התנגדות המשרד להגנת הסביבה. בזמנו הבהיר המשרד כי אם יוטמן האתר במורד הנחל ייגרם נזק ליער ירושלים.

לדברי מנכ"ל הרל"י, עזרי לוי, יש צורך בירושלים במתקן ניפוק דלקים מודרני והדרך לכך היא על חשבון ערך הקרקע של המתקן היוצא. לדבריו, הועלו שש אפשרויות לאתרים חלופיים, אך התוכנית הוקפאה.

במכרז פי גלילות מתמודדות בין היתר קבוצת שיכון ובינוי של שרי אריסון, חברות הדלק דור-אלון של שרגא בירן ודודי ויסמן, דלק של יצחק תשובה, וגרנית הכרמל של דוד עזריאלי, י.ד בראזני, יואל של קובי מימון, אמיליה פיתוח בשיתוף מנכ"ל סונול לשעבר, יוסי אנטוורג, ועוד.

פי גלילות היא חברה בבעלות משותפת של המדינה (50%) והחברות הפרטיות פז (22%), דלק (15%), סונול (10%) והבנק האמריקני סונפקו (3%).

במסגרת המכרז יימכרו מסופי החברה באשדוד, באר שבע וירושלים. לחברה חוב של 300 מיליון שקל למערכת הבנקאית וברשות החברות צופים כי היא תימכר ב-150 מיליון דולר.