הח"כ לשעבר עזמי בשארה חשוד שמסר מידע לאויב במלחמת לבנון תמורת כסף

חשוד בסיוע לאויב במלחמה בישראל, מסירת ידיעה לאויב, מגע עם סוכן חוץ, עבירות על חוק איסור הלבנת הון ועבירות נוספות * נחקר לאחרונה פעמיים באזהרה

העננה מתחילה להתפוגג: בית משפט השלום בפתח תקווה התיר היום (ד') לפרסם פרטים נוספים מחקירת יו"ר סיעת בל"ד, הח"כ לשעבר ד"ר עזמי בשארה. כעת ניתן לפרסם, כי בשארה חשוד בעבירות חמורות נגד ביטחון המדינה בזמן מלחמת לבנון השנייה, בין היתר בכך שסייע לאויב כשמסר לו מידע, תמורת כסף.

העבירות המיוחסות לבשארה הן סיוע לאויב במלחמה בישראל, מסירת ידיעה לאויב, מגע עם סוכן חוץ, עבירות על חוק איסור הלבנת הון ועבירות נוספות, שחלקן בוצעו בזמן המלחמה. העונש המירבי בגין עבירות אלה הוא מוות, אם כי מדובר בעונש תיאורטי.

במשטרה אומרים, כי במהלך החקירה נאספו עד כה ראיות רבות לכאורה המבססות את החשדות נגד בשארה. בין היתר, בידי המשטרה ראיות שבשארה קיבל סכומי כסף משמעותיים שמקורם בחו"ל, שהועברו אישית לידיו, בהיותו ח"כ.

השופטת ליה לב-און האריכה בשבוע את צו איסור הפרסום על יתר פרטי החקירה, וזאת לבקשת המשטרה. החקירה נגד בשארה החלה בעקבות מידע מודיעיני שהתקבל במערכת הביטחון.

היא מתנהלת ביחידה הארצית לחשיפת פשיעה חמורה ובינלאומית של המשטרה (יאחב"ל) ובשב"כ מזה כמה חודשים, תוך עדכון וקבלת החלטות בידי היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה.

עוד הותר לפרסם, כי הח"כ לשעבר בשארה נחקר פעמיים בנוגע לחשדות אלה, והספיק להתייחס לחלקם. בחקירה האחרונה הוא הודיע לחוקרים שבכוונתו לצאת לחו"ל למספר ימים והצהיר שישוב להמשך החקירה, אך הוא לא שב ארצה.

לאחר שלא התייצב למועד שסוכם עימו, נערכו בירורים בהם מסר מועדים שונים בהם יתייצב לחקירה, אך הוא לא עשה כן. בהתאם להנחיית היועץ מזוז, הועבר לו מסר שיתייצב לחקירה עד ל-22 באפריל, אך גם במועד זה לא התייצב.

בשארה עזב את הארץ לפני כשבועיים ונסע לירדן, משם המשיך לקטאר ולמצרים. כשהחלו השמועות על החשדות נגדו, הוא התראיין בכלי תקשורת זרים והאשים את ישראל ברדיפה פוליטית מכוונת נגדו. בראשית השבוע הוא אף הגיש בשגרירות בקהיר מכתב התפטרות מהכנסת, וזו נכנסה אמש לתוקפה.

במכתב ההתפטרות כתב, ש"מאז הבחירות האחרונות גמלה בליבי ההחלטה להתפטר מהכנסת ולפנות יותר זמן לכתיבה הגותית וספרותית, מה עוד שתמיד האמנתי שאני נמצא בכנסת בשליחות ולא כמקצוע".

חבר סיעתו של בשארה, ח"כ ג'מאל זחלקה, אמר היום כי בשארה מכחיש את כל המעשים המיוחסים לו והוא צפוי להתייחס עוד היום לפרשה, בראיון שיעניק לתחנת טלוויזיה זרה.

חוק העונשין קובע עונש מוות בגין חלק מהעבירות המיוחסות לבשארה. כך למשל, "מי שעשה, בכוונה לסייע לאויב במלחמתו נגד ישראל, מעשה שיש בו כדי לסייע לכך, דינו - מיתה או מאסר עולם". בחוק אף נאמר, שלא יוטל עונש מוות "אלא אם העבירה נעברה בתקופה שבה מתנהלות פעולות איבה צבאיות של ישראל או נגדה".

עם זאת, עד היום הוטלו עונשי מוות רק על פושעים נאציים (אדולף אייכמן, איוון דמיאניוק שזוכה בעליון והקאפו יחזקאל אניגסטר) ועל מחבלים בבתי דין צבאיים (שעונשם הומתק למאסר), אולם רק אייכמן הוצא להורג.