ביהמ"ש העליון בארה"ב מנסה לבלום רישום פטנטים לקויים באמצעות חקיקה חדשה

המהלך של העליון מהווה איתות ברור לכך שהגיע למסקנה שזכויות הפטנט המוגזמות פוגעות בחדשנות בארה"ב

בניסיון לבלום את מבול הפטנטים הלקויים, החמיר אתמול (ב') בית המשפט העליון של ארה"ב את אמות המידה להענקת זכויות פטנט, וניסח כללים חדשים שמתוקפם יהיה קשה יותר להשיג זכויות פטנט ולהגן עליהן. המהלך של העליון מהווה איתות ברור לכך שהגיע למסקנה שזכויות הפטנט המוגזמות פוגעות בחדשנות בארה"ב.

הדיון בנושא הפטנטים עלה אתמול במסגרת תביעה מטעם חברת KSR נגד יצרנית הציוד הרפואי טלפלקס בנוגע להמצאתה של דוושת האצה מתכווננת.

בפסיקתם, התייחסו השופטים להמצאות שאינן ראויות להגנת פטנט מכיוון שהן מובנות מאליהן. שופטי העליון נזפו בערכאה נמוכה יותר בגין שימוש באמות מידה נוקשות, ואף רופפות, כדי להחליט אם פטנט מסוים צריך להיחשב כמובן מאליו או לא. העליון התווה גישה מורכבת יותר, שבמסגרתה יישקל כל מקרה לגופו.

לדברי מומחים משפטיים, צפויה הגישה החדשה שאימץ בית המשפט להגדיל את מספר הערעורים המשפטיים על זכויות פטנט קיימות, ולהקשות על השגת זכויות פטנט חדשות. "הענקת זכויות פטנט לחידושים שהיו מתרחשים מאליהם, ללא חדשנות אמיתית, מעכבת את ההתקדמות", כתב השופט אנתוני קנדי בחוות הדעת של בית המשפט.

"זהו ניסיון מצדו של בית המשפט העליון לתקן מצב שאותו הוא תופס כאיום משמעותי למערכת הפטנטים", אמר ניק גרומברידג', מומחה לפטנטים ממשרד עורכי הדין ווייל, גוטשל אנד מנג'ס.

בפרשת דוושת ההאצה פסק בית המשפט בעבר לטובת חברות כגון אינטל, סיסקו, מיקרוסופט, ויאקום וטיים וורנר, ויצרניות רכב כגון ג'נרל מוטורס, פורד ודיימלר-קרייזלר. בית המשפט דחה את טענותיהן של חברות כגון ג'נרל אלקטריק, 3M ודופונט, ושל ארגונים המייצגים יצרניות תרופות אתיות וחברות ביוטק.