האם יכול הגבעטרון להצליח גם בעידן הרינגטון?

במשך השנים, ועוד הרבה לפני שהוכרז על זכיית הגבעטרון בפרס ישראל, היו מי שהספידו את הלהקה

במשך השנים, ועוד הרבה לפני שהוכרז על זכיית הגבעטרון בפרס ישראל, היו מי שהספידו את הלהקה. שולה מהלול ושמוליק מהרפת, שמזמרים להנאתם שירי ארץ ישראל בשרוואלים לבנים, הם טענו, הם שריד אנכרוניסטי מהעבר. אבל בינתיים, לפחות, ובוודאי מאז הזכייה בפרס, העובדות מראות אחרת. האם יכול הגבעטרון להצליח גם בעידן הרינגטון?

תלוש: חברי הגבעטרון אינם מקבלים שכר על הופעותיהם או על כל פעילות אחרת של הלהקה. 15 הזמרים - רובם בני קבוצת גבע ואחרים מבית השיטה, מכפר החורש ומעפולה - עוסקים כולם בעבודה עיקרית אחרת. בין השאר ניתן למצוא בלהקה עובדי תעשייה, מורות, מוסכניק, אחות, חשמלאי, בעלת מאפייה ומנהלת גן אירועים. הגבעטרון מבחינתם הוא עיסוק צדדי, "מזון לנשמה", וכל ההכנסות נכנסות ממילא אל קופתה של קבוצת גבע - אחד הקיבוצים האחרונים בארץ שעדיין לא הופרט.

הופעות: בימים כסדרם מופיעה הלהקה שלוש-ארבע פעמים בחודש, חלקן באולמי הופעות מסודרים וחלקן במסיבות פרטיות. עלויות ההופעה - שכוללות אוטובוס, תלבושות, צוות טכני ומנהל מוזיקלי - ממומנות מתקציב קבוצת גבע. "כביכול הלהקה היא ענף קטן במשק", אומר מזכיר המשק דן פלג, "אבל זה לא ענף שאנחנו מצפים ממנו לרווחים. זוהי פעילות כלכלית שמטרתה להתאזן".

הגבעטרון גובים סכום של כ-6,000-10,000 שקלים להופעה, ובסופה של שנה, שמחזור הכספים הממוצע המוערך בה הוא 250-300 אלף שקל, הלהקה אכן מגיעה לאיזון. אלא שעם ההודעה על זכייתה של הלהקה בפרס ישראל, השתנתה התמונה: היקף ההופעות המוזמנות עלה במאות אחוזים, ולוח הזמנים התמלא בצפיפות מספר חודשים קדימה. "אין ספק שהחודשים הקרובים ייתנו ללהקה אוויר לנשימה לכמה שנים טובות", אומר המנהל המוזיקלי שלה ב-17 השנים האחרונות, אילן גלבוע.

אלבומים: ב-59 שנות פעילותה הוציאה הלהקה 17 דיסקים, כמה מהם הפכו לתקליטי זהב ופלטינה. מפיק האלבומים של הלהקה, דב זעירא, מעריך כי כל האלבומים יחד מכרו כ-300 אלף עותקים, חצי מהן לפחות עוד בתקופות תקליטי הפלסטיק והקלטות. גורם בשוק המוזיקה מעריך כי עלויות הפקת אלבום נמוכות יחסית, וכי ההכנסות ללהקה נעות סביב שלושה דולרים לאלבום. ההתעניינות הגבוהה בלהקה בשבועות האחרונים, והביקוש הגדול לחומריה, מביאים את מנהליה לדון כעת באופציה של אלבום מקורי חדש. לעת עתה צפוי לצאת סינגל חדש - שיר של נתן יונתן שהלחין בשביל הגבעטרון שלמה ארצי, לרגל הזכייה.

ניו מדיה: על אף פער גדול למדי בין קהל המאזינים הטבעי של הגבעטרון לבין משתמשי הדור השלישי בסלולר, מציעות כל החברות הסלולריות אופציות לרכישת שירים ורינגטונים של הלהקה. הלקוח משלם לחברה הסלולרית כ-3.5 עד 5 שקלים, ולדברי גורמים בענף, כמחצית מהסכום מגיעה לידי המבצעים. כמות ההורדות של שירי הגבעטרון למטרות האלה אינה גדולה, והיא מניבה מאות בודדות של שקלים בשנה, ועדיין, מפתיעה לטובה. "אורך החיים של השירים האלה מביס בקלות את הלהיטים החדשים", מעיד מנהל השיווק של imusic, רונן ירקוני. "הלהיטים החדשים נמכרים הרבה יותר, אבל מתחלפים כל יומיים. הגבעטרון, שמשווקים הרבה פעמים תחת הסלוגן 'ארץ ישראל הישנה והטובה', ממשיכים להימכר במשך שנים".

תחביבים: חברי הלהקה, בני 40 פלוס ועד 70 פלוס, עובדים כאמור בשתי משרות, ולוח ההופעות והחזרות לא מותיר להם שפע פנאי. ועדיין, הם נוהגים לבלות יחד - בעיקר אחרי הופעות אבל לא רק, במסעדות עממיות ובחומוסיות, בעמק הירדן או בתל אביב. "פותחים שולחן, שרים יחד ודופקים את הראש", מעיד מנהל הלהקה, יואל פרנס. "הרבה אלכוהול זורם שם".

גב כלכלי: מאחורי הגבעטרון ניצב משק שמצבו הכלכלי טוב יחסית. יש לו אמנם חובות, אבל הוא גם מניב רווחים. בין ענפיו הבולטים מפעל בקרה, המייצר ציוד לאוטומציה, רפת חלב גדולה, דירי צאן לבשר ולחלב, 1,600 דונם מטעי שקדים, גידולי שדה, גן אירועים, ובריכות לגידול דגים אורגניים המיוצאים לחו"ל. ענף נוסף של הקיבוץ, שעליו בונים לעתיד, הוא חוות סוסי מירוץ. בקיבוץ מאמינים שבעתיד הלא רחוק יאפשר החוק בישראל הימורים במירוצי סוסים, ושהענף יהפוך לרווחי במיוחד.

אופציות: בתחום המוזיקה מסכימים שהזכייה הקפיצה את מניות הגבעטרון, ונתנה ללהקה בום של יחסי ציבור, שהכנסות נאות בצדו. רק השבוע הוקלטה הופעה גדולה של הלהקה בתיאטרון ירושלים, לשידור חי ברשת גימ"ל ולשידור מאוחר יותר בזכיינית ערוץ 2 קשת. לוח ההופעות של הלהקה התמלא עד אפס מקום, ההשמעות ברדיו עלו באופן משמעותי (ואיתן התמלוגים) ואפילו מורידי הרינגטונים נתקלו בהם, אולי לראשונה. "אחד היתרונות הגדולים של הגבעטרון הוא קהל נאמן שלא מוריד אלבומים מהאינטרנט ולא קונה זיופים בתחנה המרכזית", אומר דני רכט, מפיק ויועץ תוכן למוזיקאים. "בעידן של היום, שבו 90% מ'מכירות' כל אלבום הולכות לאפיקים פיראטיים, זה נכס עצום". "