דאו ג'ונס דחתה הצעת הרכישה של מרדוק

ההצעה של מרדוק, בסך 5 מיליארד דולר, גילמה פרמיה של 65% למניית החברה, שזינקה אתמול ב-57% " הערכות בשוק: בני משפחת בנקרופט, בעלי דאו ג'ונס, חלוקים ביניהם בעניין המכירה

גורלם של חברת דאו ג'ונס ושל עיתון הדגל שלה, ה"וול סטריט ג'ורנל", עמד אתמול (ג') בסימן שאלה לאחר שמשפחת בנקרופט, בעלת השליטה בחברה, דחתה הצעת השתלטות בסך 5 מיליארד דולר שהגישה לה חברת ניוז קורפ שבשליטת רופרט מרדוק.

למרות הדחייה, המהלך המפתיע של מרדוק חשף חילוקי דעות בקרב משפחת בנקרופט, ועורר חרושת שמועות שלפיהן חברת ניוז קורפ תשפר את הצעתה, או שחברות מדיה וקבוצות פרייבט אקוויטי אחרות ייכנסו לקלחת ויציעו לרכוש את את ה"ג'ורנל", שהוא אחד העיתונים רבי ההשפעה בעולם.

ההצעה של ניוז קורפ, בסך 60 דולר במזומן למניה של דאו ג'ונס, נשלחה לדירקטוריון דאו ג'ונס לפני שבועיים, לפי מקורות יודעי דבר. אתמול נחשפה ההצעה, וגרמה לזינוק של 57% במניית דאו ג'ונס, ל-57.28 דולר, לפני שבורסת ניו יורק הורתה על עצירת המסחר במניה.

במקביל, עלו אתמול גם מניות חברות עיתונות ושירותי מידע פיננסי אחרות, כולל ה"ניו יורק טיימס", רויטרס ופירסון (הבעלים של ה"פייננשל טיימס").

לפי כמה מקורות, מרדוק חושק זה זמן רב ב"וול סטריט ג'ורנל" בגלל השפעתו הרבה. לאחרונה הצטרף לכך שיקול נוסף: מרדוק מעריך שרכישת העיתון תחזק את ערוץ הכבלים העסקי שהוא מתכנן להשיק בארה"ב בהמשך השנה, ותרחיב גם את פעילותה האינטרנטית של ניוז קורפ.

בראיון לערוץ פוקס ניוז (ששייך לניוז קורפ), אמר מרדוק על ה"וול סטריט ג'ורנל" כי "זהו העיתון הגדול ביותר באמריקה, ואחד הגדולים בעולם, אך הוא צריך להיות חלק מארגון גדול יותר כדי שניתן יהיה להמשיך לקדם אותו".

הצעתו של מרדוק אילצה את בני משפחת בנקרופט, ששולטים בחברת דאו ג'ונס כמעט 80 שנה, לשקול את נאמנותם לחברה מול הפרמיה לשווייה בסך 65% שמציע להם מרדוק. המשפחה צמצמה את אחזקותיה במניות הרגילות (ללא זכות הצבעה) של דאו ג'ונס, מ-35% ב-1997 לקצת יותר מ-6% בלבד בתחילת 2007, והיא מחזיקה עדיין ב-64.2% ממניות ההצבעה מסוג B בחברה.

בהודעה שפרסם אתמול מייקל אלפנטה, דירקטור בדאו ג'ונס ופרקליט המייצג את משפחת בנקרופט, נאמר כי "בני המשפחה ונאמני הקרן שלהם מסרו לי כי יצביעו ברוב של קצת יותר מ-50% ממניות ההצבעה של דאו ג'ונס שבידיהם, נגד ההצעה של מרדוק".

בתגובה להצעה צנחה מניית ניוז קורפ ב-4.2%. המשקיעים כנראה תהו על החלטתו של מרדוק להמר על עיתונות כאשר הקוראים והמפרסמים עורקים בהדרגה לאינטרנט. בדומה להוצאות עיתונים אחרות, גם דאו ג'ונס נאבקת על רווחיותה מאז פקיעת בועת שוק המניות בתחילת העשור הנוכחי. אולם ביצועיה של דאו ג'ונס היו טובים יחסית לענף העיתונות, לא מעט בזכות רכישת נכסי אינטרנט כמו מארקטווץ' ופאקטיבה, וגביית תשלום עבור תכניה באינטרנט (שכוללים מלבד ה"ג'ורנל" גם את השבועון הפיננסי "בארונ'ס").

הידיעות על הצעתו של מרדוק גרמו כבר ביום שני לזינוק במניות דאו ג'ונס במסחר באופציות, עם מחזור יומי גבוה פי 7 מהמחזור הממוצע בחודש אפריל. חברת דאו ג'ונס היא גם הבעלים של מדדי המניות ההיסטוריים הקרויים על שמה. מדד דאו ג'ונס של מניות התעשייה, המכיל שלושים חברות (שכבר אינן תעשייתיות), קיים מאז סוף המאה ה-19, והוא מחושב עד היום כממוצע מחירי המניות, ללא קשר למשקלן (לשווי הבורסאי של החברות).