המחוזי: אין לחייב את המדינה לשלם שכ"ט למפרק במקרה שקופת הפירוק ריקה

לדברי השופטת ורדה אלשיך, החוק לא מאפשר זאת - ומדובר בסיכון הטמון בתפקיד המפרק

בית המשפט המחוזי בת"א קובע כי אין כל בסיס חוקי לחייב את המדינה לשאת בשכר טרחתו של מפרק חברה במקרה שקופת הפירוק ריקה. לדברי השופטת ורדה אלשיך, אין ספק שבעבור אותו מפרק התוצאה קשה, ואולם אין להתעלם מכך כי תפקיד המפרק מעצם טיבו כרוך בסיכון מסוים. זאת, מעצם אופיים של תיקי חדלות הפירעון בכלל ותקנות השכר בפרט.

השופטת מציינת כי כשם שמפרק עשוי במקרים לא מעטים לקבל שכר טרחה נכבד מאוד בעבור חודשים ספורים של עבודה, הרי כך הוא נוטל על עצמו סיכון להיוותר ללא שכר טרחה, כאשר קופת הפירוק ריקה.

השופטת אלשיך נדרשה לסוגייה בבקשה של עו"ד אריה אברמוביץ, המפרק של חברת מריקה מריטקס, לפסוק את שכר טרחתו בסך 20 אלף דולר בגין כהונה בת שש שנים בתפקיד ולמעלה מ-200 שעות עבודה, וכן לפסוק לטובתו החזר הוצאות ראוי. ואולם, הבעיה המרכזית היתה שקופת הפירוק ריקה לחלוטין, ולא היו בה די כספים בעבור שכר הטרחה.

המפרק טען כי העובדה שקופת הפירוק ריקה, אין די בה כשלעצמה כדי למנוע את תשלום שכר טרחתו. מטענה זו השתמע כי המפרק מצפה שכונס הנכסים הרשמי (הכנ"ר) - ולמעשה קופת המדינה - יישא בשכרו ובהוצאותיו.

השופטת דחתה את בקשתו של המפרק, וקבעה כי הוא לא הצליח להצביע על אסמכתא חקיקתית כלשהיא, לפיה ניתן להטיל את שכר טרחתו על הכנ"ר. לדבריה, אפשרות כזו אינה מוזכרת ולו ברמז בתקנות הרלוונטיות לתשלום שכר הטרחה.

השופטת ציינה בהחלטתה כי הטלת סיכון זה על המפרק בחוק, לפיו הוא לא יקבל שכר טרחה במקרה שקופת הפירוק ריקה, כרוכה באינטרס הכללי לעודד עבודה תמציתית ויעילה של המפרקים, תוך השמת הדגש על התועלת שצמחה לנושים ולא על מספר השעות שהשקיע המפרק בתיק. "בדרך זו מבקש המחוקק לכוון את בעלי התפקיד לניהול תמציתי ויעיל של הליכי הפירוק, וזאת גם ובעיקר במצב בו דומה כי הקופה דלה במשאבים", ציינה.

השופטת החליטה שלא לא לחייב במקרה הנדון את המפרק בהוצאות משפט כדי לא להוסיף על נזקו. (פש"ר 1547/98).