עלייה מתונה במדד אמון הצרכנים באפריל; המשך עלייה בכוונות הרכישה

המדד עלה בנקודה אחת לרמה של 85 נקודות, זאת לאחר עלייה של 6 נקודות במהלך החודשיים הקודמים ■ להורדת חוברת המדד

מדד אמון הצרכנים של ישראל עלה באפריל בנקודה אחת לרמה של 85 נקודות. זאת לאחר עלייה של 3 נקודות בכל אחד מהחודשים פברואר ומארס. התפתחות המדד, מבית גלובס מחקרים, נובעת בעיקר משיפור בהערכת המצב הכלכלי השוטף של המשק. זאת לצד תיקון כלפי מטה בהערכה השוטפת של מצב המשק והמצב הכלכלי האישי בעוד שישה חודשים.

מדד אמון הצרכנים
 מדד אמון הצרכנים

לאחר מגמה של שחיקה במחצית השנייה של 2006, שב המדד מאז תחילת 2007 למגמה חיובית. המדד גבוה כיום ב-7 נקודות מרמתו בסוף השנה שעברה, אולם עדיין נמוך ב-4 נקודות מרמתו במארס 2006.

העלייה של החודשים האחרונים במדד אמון הצרכנים נרשמת למרות סערות פוליטיות וידיעות מתרבות על חקירות משטרתיות נגד בכירים בממשלה ובקואליציה. השפעת דו"ח ועדת וינוגרד - אשר הסקר עליו מבוסס המדד נערך טרם פרסומו - תבוא לידי ביטוי רק במדד מאי.

נראה, כי הציבור - לאחר חודשים של קיפאון - החל בחודשים האחרונים להטמיע את שטף הנתונים החיוביים הרבים המתפרסמים על המשק הישראלי ולשפר את הערכותיו. מגמת המדד נמצאת כיום ברמה הגבוהה ביותר מזה 10 חודשים, זאת לאחר שחיקה מתמשכת במהלך 2006.

השליש הראשון של 2007 נבדל משנת 2006 בעיקר בשיפור בהערכות הציבור לגבי העתיד. האופטימיות ששררה במגזר העסקי כבר ברבעון האחרון של 2006 "הדביקה" גם את הצרכנים בתחילת שנת 2007. עם זאת, עדיין קיימת תנודתיות חזקה בהערכות השוטפות, אשר עלולה להתגבר לנוכח אי הוודאות הפוליטית.

ניתוח המדד, המבוצע על ידי גלובס מחקרים בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן, מצביע על האפשרות כי הצריכה הפרטית תתרחב בחודשים הבאים, אם כי אין סימנים להאצה מהותית בהתרחבות. הצריכה צפויה לפיכך להתרחב בשליש השני של 2007 לפחות בקצב שנרשם מאז סוף 2006, אך לא מעבר לכך לפי שעה.

פילוח דמוגרפי של נתוני המדד, המבוסס על סקר המבוצע על ידי מכון חנוך ורפי סמית, מראה שמרבית הקבוצות באוכלוסייה מגלות אופטימיות גדולה יותר מבעבר, אך השינוי עדיין קטן יחסית. יצוין כי קבוצות אשר היו בחודשים הקודמים פחות אופטימיות - בעיקר נשים, בעלי הכנסה ממוצעת ובני 50 ויותר - מיישרות קו החודש עם קבוצות אופטימיות יותר.

עוד עולה החודש מסקר המדד, כי נמשכת העלייה בכוונות הרכישה של הציבור בתחום המוצרים בני קיימא ובתחום הרכב, לעומת שחיקה בכוונות הרכישה בתחום הנדל"ן.

להורדת חוברת המדד