תכנון בעייתי בחב' החשמל: בוחנת סגירת תחנות למרות שהשקיעה בהסבה לגז

השקיעה בתחנות מאות מיליוני דולרים; אם תמומש התוכנית יירד כושר הייצור של החברה ב-20%

לראשונה מזה מספר שנים, חברת החשמל בוחנת אפשרות לסגור תחנות כוח בגלל הפסדים. ל"גלובס" נודע כי בישיבה של פורום ההנהלה הבכיר של חברת החשמל בראשות המנכ"ל אורי בן-נון שהתקיימה השבוע התקבלה החלטה עקרונית שמשמעותה סגירה של כל תחנת כוח שעבדה יותר מ-300 אלף שעות בשל חוסר כדאיות כלכלית. בן-נון ציין בישיבה כי במקום התחנות הישנות עדיף להקים תחנות כוח חדשות על בסיס גז טבעי באתרי הייצור הקיימים של החברה.

התוכנית אמורה להביא בעיקר לסגירת תחנות הפועלות כיום על בסיס מזוט. בין תחנות הכוח שעשויות להיסגר נמצאות יחידות ייצור בתחנת כוח בחיפה, אשכול באשדוד ובעתיד גם יחידות ייצור בתחנת הכוח אורות רבין. חלק מאותן תחנות עשויות להיסגר למרות שעברו בשנים האחרונות הסבה לשימוש בגז טבעי בעלות של מאות מיליוני דולרים.

הישיבה נערכה לקראת המשך הדיונים על תוכנית הפיתוח של החברה בעשור הקרוב. יצוין כי התוכנית של בן נון טרם קיבלה את אישור דירקטוריון חברת החשמל. כמו כן, עדיין לא ברור מהיכן יבוא המימון הנדרש להקמת תחנות הכוח החדשות מאחר והחברה נמצאת במשבר כספי קשה.

התוכנית מעוררת סערה פנימית בחברה. אם היא תאושר היא צפויה להביא במהלך 5-6 השנים הקרובות לגריעה של 20% (2,000 מגה ואט) מכושר הייצור הנוכחי של החברה. גורמים בחברה אמרו כי בתחזוקה נכונה התחנות יכולות לעבוד עוד זמן רב. גורמים בממשלה אמרו כי לפי התכנון, בעשור הקרוב תידרש תוספת ייצור של 8,000 מגה ואט מתוכם 50% באמצעות הסקטור הפרטי.

מחברת החשמל נמסר בתגובה, כי "בשלב מסוים צריך להחליף תחנות כוח ישנות ובשלהי חייהן ביצועיהן יילכו ויירדו וכמות התקלות תעלה. תכנון נכון של משק החשמל מחייב להתחשב גם בפרמטרים אלה בהחלטה על תחזוקת התחנות והקמת תחנות חדשות ".