עכשיו רק נותר לחכות להודעה על כניסת המניה למדד מוביל

היכן ממוקמת AFI development בין חברות הנדל"ן הנסחרות באנגליה, איזה כרטיס כניסה יכול להקנות לה שווייה ומה מבדיל בינה לבין החברות הגדולות ממנה

בימים האחרונים, כאשר מניית אפריקה ישראל הרקיעה שחקים בבורסה המקומית, דאגה העיתונות הכלכלית להשוות בין שווייה לזה של בנק הפועלים, ולבדוק באיזו נקודת זמן מוותרת האחרונה על המקום השלישי בדירוג החברות הגדולות בבורסה בתל-אביב. בנק הפועלים, במקרה ששכחתם, אכן "ויתר" על המקום השלישי, והחברות היחידות שמדורגות לפני אפריקה ישראל הן כי"ל וטבע. אפריקה ישראל נסקה לראש הדירוג, בין היתר הודות להנפקה של AFI development, שבדומה לחברה-האם אינה מסתפקת בלהיות עוד חברת נדל"ן נוספת המונפקת בשוק ההון הבריטי.

מבדיקת "גלובס" עולה, כי AFI development היא חברת הנדל"ן החמישית בגודלה הנסחרת כיום בשוק ההון הבריטי (הכולל את הבורסה הראשית של לונדון ואת המשנית, ה-AIM). יותר מזה, מבין עשר חברות הנדל"ן הגדולות היא היחידה הפועלת ברוסיה, נתון שהופך אותה לחברת נדל"ן הראשונה בגודלה, מבין החברות הפועלות בשוק הנדל"ן הרוסי והנסחרות בשוק ההון הבריטי. סביר להניח ששווייה הגבוה של AFI development יקנה לה - עם עדכון המדדים הבא של הבורסה הבריטית - כרטיס כניסה לאחד המדדים המובילים בשוק ההון הבריטי.

חברת הנדל"ן המדורגת בראש הדירוג היא Land Securities Group, חברה בריטית שהחלה לפעול עוד בימי מלחמת העולם השנייה. כיום יש לחברה, הפעילה רק בתוך אנגליה, נכסי נדל"ן המתפרסים על-פני שטח של 6 מיליון מ"ר, כולל מרכזי-קניות ובנייני משרדים.

במקום השני מדורגת חברה בשם Hammerson, גם היא בריטית, בעלת נכסי נדל"ן באנגליה, צרפת וגרמניה המתפרסים על-פני שטח של כמעט 1.6 מיליון מ"ר, ואילו במקום השלישי, עם שווי כמעט זהה, ממוקמת חברה בשם Liberty International, גם היא בריטית.

מהטבלה המצורפת ניתן לראות כי רוב החברות פעילות בעיקר בתוך אנגליה, ורק יחידות פוזלות למדינות סמוכות. כמו-כן, בעשירייה השנייה של הדירוג נכללות ארבע חברות נדל"ן הפעילות בתוך רוסיה, ורובן הונפקו במהלך השנתיים האחרונות. הראשונה היא Raven Russia, שהונפקה ביולי 05' ושוויה נאמד בכמיליארד דולר (תשואה של 22% מההנפקה); השנייה היא RGI International, שהונפקה בדצמבר האחרון ושווייה נאמד בכ-1.5 מיליארד דולר (החברה השלימה בחודש שעבר הנפקה שנייה); והשלישית היא מירלנד פיתוח, העמיתה הישראלית של AFI development, שהונפקה גם היא בדצמבר האחרון ונסחרת היום לפי שווי של כ-1.4 מיליארד דולר, 45% מעל מחיר ההנפקה.