תומסון הציעה לרכוש את סוכנות רויטרס

הערכות: תומסון הציעה 7.5 מיליארד ליש"ט " בעקבות ההצעה קפצה מניית רויטרס ב-%52

שמח בתחום החדשות הכלכליות: בשבוע שעבר הציעה ניוז קורפ לרכוש את דאו ג'ונס, הבעלים של וול סטריט ג'ורנל, תמורת 5 מיליארד דולר (ובינתיים קיבלה סירוב). עתה מציעה חברת המחקר הקנדית תומסון קורפוריישן לרכוש את סוכנות "רויטרס" הבריטית.

שלשום אישרה רויטרס כי קיבלה פנייה ראשונית מרוכש פוטנציאלי שזהותו לא נחשפה. שני הצדדים סירבו לאשר את השמועות שהסתובבו בשוק ולפיהן הצעת המחיר הראשונית של תומסון עומדת על 600 פני למניה (שמשקף לחברה שווי של 7.5 מיליארד ליש"ט), אולם רויטרס מתכננת להתעקש על 750 פני למניה (שישקפו לה שווי של 9.4 מיליארד ליש"ט).

בכירים ברויטרס נפגשו בשבוע שעבר עם עמיתיהם מתומסון, לדון בעסקה שבמסגרתה תשתלט תומסון על רויטרס, שנוסדה לפני 156 שנים. תומסון היא חברה משפחתית המחזיקה בתומסון פייננשל, יריבתן הקטנה של רויטרס ושל בלומברג.

שלשום (ו') תיארו מקורות מקורבים לרויטרס את פנייתה של תומסון כ"ידידותית", אולם הצלחת המהלך תלויה בתוצאות מאמציהן של תומסון ושל רויטרס לשכנע את הדירקטורים של פאונדרס שר קומפני, גוף שהוקם כדי להבטיח את עצמאותה של רויטרס, שהעסקה לא תפגע ביושרה המערכתית של רויטרס.

הידיעה על הצעת המחיר שקיבלה רויטרס באה בעקבות הצעת המחיר החד-צדדית בסך 60 דולר למניה שקיבלה בשבוע שעבר דאו ג'ונס מרופרט מרדוק יו"ר ניוז קורפוריישן. הצעת המחיר של מרדוק שיקפה שווי של 5 מיליארד דולר לדאו ג'ונס, בעליה של וול סטריט ג'ורנל, עיתון העסקים הגדול בארה"ב.

וליו-אקס, בעלת המניות השנייה בגודלה של רויטרס, אמרה כי תנקוט גישה "תומכת" לגבי הצעת מחיר מצדה של תומסון. ג'פרי אובן, שותף מנהל, אמר: "לתומסון יש צוות הנהלה טוב. הסינרגיה תהיה עצומה, ואנחנו נהיה מעוניינים לבדוק את העניין".

שלשום (ו') נסגרה מניית רויטרס בעלייה 25% למחיר של 615.75 פני למניה, למרות אזהרת החברה שהצעת המחיר עדיין נמצאת בשלב ראשוני. מחיר הסגירה של המניה שיקף לחברה שווי שוק של 7.7 מיליארד ליש"ט (15.4 מיליארד דולר).

מניית תומסון נסגרה בירידה של 1% ובמחיר של 47.93 דולר, ושיקפה שווי של 28 מיליארד דולר לחברה.

נתח השוק של החברה שתיווצר ממיזוג בין רויטרס ותומסון פייננשל יהיה גדול מנתח השוק של בלומברג, השחקנית המובילה בתעשיית הנתונים הפיננסיים השייכת לראש עיריית ניו יורק מייקל בלומברג.

תומסון תממן חלק מעלות הרכישה באמצעות מכירת "תומסון לרנינג", חברת ההוצאה לאור של ספרי לימוד ותוכנות לימודיות, הצפויה להניב עד 6 מיליארד דולר - 20% יותר מההערכות הראשוניות. ההערכה היא שמכירת היחידה תושלם עד סוף יוני, ותאפשר לתומסון להתמקד בחטיבת הנתונים הפיננסיים.

הצעת המחיר של תומסון באה במקביל ליישומה של תוכנית ההבראה של רויטרס בניצוחו של טום גלוסר, הראשון מבין מנכ"לי רויטרס ללא ניסיון עיתונאי. גלוסר יזם את השינוי בתרבות הארגונית של רויטרס ואת כניסתה לתחומי פעילות חדשים.