"גוגל מתמחה במציאת מידע בדרך הטובה ביותר. סימיגון מאפשרת ללמוד אותו בצורה היעילה ביותר"

בראיון ראשון מאז ההנפקה ב-AIM, מסביר עמי וייזר, מנכ"ל סימיגון, מדוע החברה אינה "עוד" חברת סימולאטורים, מסמן את הענף הבא אחרי התעופה אליו תחדור החברה ומספר על איזה מכרזים היא מתמודדת * "אני מאמין שנוכל השנה לפחות להכפיל את ההכנסות ולשפר את שיעור הרווחיות" > טלי ציפורי

נניח שרכשתם מערכת קולנוע ביתית לסלון. היא משלבת שישה רמקולים, נגן די.וי.די ושלט רחוק אוניברסאלי, אבל אין לכם מושג קלוש איך מפעילים אותה. אתם נוברים בקופסת האריזה הענקית, מוצאים את חוברת ההדרכה בין שאריות הקלקר, יושבים לעיין בה (אחרי שמצאתם את החלק בשפה העברית), ומגלים שגם היא לא תגאל אתכם מייסוריכם ותאפשר לכם לדמיין כיצד אתם יושבים באולם קולנוע ענק וצופים במעלליו של "הסנדק".

"זה קורה להרבה אנשים. הם פותחים את החוברת, לא מצליחים להבין ממנה כלום ולבסוף קוראים לחבר שיסביר להם", אומר עמי וייזר, מנכ"ל וממייסדי סימיגון, בראיון ראשון מאז הונפקה החברה לפני כחצי שנה בבורסה המשנית של לונדון. "זה העיקרון על בסיסו הקמתי את סימיגון", הוא מספר. את סימיגון, המפתחת פתרונות תוכנה ללמידה, תרגול ושיתוף מידע, הקים וייזר בשנת 98', ביחד עם רמי וייץ, שניהם טייסים יוצאי חיל-האוויר. "כאשר הייתי מדריך בבית-הספר לטיסה, הגעתי למסקנה כי קריאת ספרים ושמיעת הרצאות אינן הדרך היעילה ללמוד כיצד לטוס. חברתי לווייץ, שחשב כמוני, והחלטנו לייצר מערכת של לימוד באמצעות התנסות, כלומר סימולציה", הוא מספר.

ווייץ, שאינו נושא משרה בחברה, הכיר לוייזר את ג'פרי בראון, מפיק משחקי מחשב יהודי-אמריקני שהקים את חברת Maxis, חברה שמוצר הדגל שלה הוא משחק המחשב הפופולארי Simcity. "לאחר שבראון מכר את Maxis ל-Electronic Arts (EA), חברה אמריקנית מובילה בתחום משחקי המחשב והווידאו, הוא חיפש הזדמנויות להשקעה בישראל וסימיגון מצאה חן בעיניו", מספר וייזר. בראון הוא היום בעל המניות האסטרטגי הגדול בחברה, בעוד הנותרים הם התעשייה האווירית ו-RHI אחזקות (חברה-בת של אחת מיצרניות ציוד התעופה האמריקניות) ואילו המשקיעים הפיננסיים בחברה הם סמוראי השקעות, חממת ההיי-טק שבשליטת יצחק תשובה ("לא יצא לי לפגוש אותו") וקבוצה של אנג'לים, ביניהם שמעון וינטרוב ומיכה אנג'ל.

וייזר (37) מתגורר כיום עם משפחתו (3 ילדים, פלוס אחד בדרך) באורלנדו, ארה"ב. "פעם הייתי מבלה שבוע ימים בארץ ושבוע ימים בארה"ב. עכשיו זה שלושה שבועות שם ושבוע פה". כשוייזר אומר "פה" הוא מתכוון למשרדיה של החברה הממוקמים בהרצליה. אגב, סימיגון היא חברת התוכנה השנייה של וייזר. "בראשונה, שנקראה Logical, עבדתי ביחד עם אשתי ולבסוף היינו צריכים לקבל החלטה: או להישאר נשואים או להמשיך ולעבוד ביחד. בחרנו באופציה הראשונה, אני עזבתי את החברה ולבסוף מכרנו אותה", הוא מספר בחיוך, אך מסרב להסגיר את הסכום תמורתו נמכרה החברה.

את סימיגון, שעיקר פתרונותיה משמשים כיום תעשיות אוויריות וצבאיות, בוחר וייזר לתאר כחברת תוכנה ולאו דווקא כחברה של סימולאטורים. "בסימיגון הסימולציות הן רק האמצעי שנועד לפתור את אחת הבעיות הגדולות שייווצרו בשנים הבאות".

" והיא?

"כמות המידע הזמין שעולה בצורה אקספוננציאלית. גוגל, למשל, מתמחה במציאת מידע בצורה הטובה ביותר. סימיגון מתמקדת באיך לאפשר לכל אחד ללמוד אותו בצורה היעילה ביותר. ההתפתחות המהירה של הטכנולוגיה, יצרה מצב בו אנו צריכים אמצעי למידה שילווה את ההיכרות שלנו עם כל מכשיר חדש, החל מפלאפון, דרך רכבי יוקרה וכלה בכלי-תעופה".

וכלי תעופה הם התחום הראשון בו בחרה סימיגון להתפתח. "התעשייה האווירית היא הכי מחמירה, ולכן הגענו למסקנה כי אם נוכיח את יכולתנו בה, נסלול את דרכנו גם לתעשיות אחרות", מסביר וייזר. מוצר הדגל של החברה נקרא Simbox, והוא מהווה תשתית טכנולוגית לסימולציה, המאפשרת למשתמשים בו להפעיל עליו כל סימולציה שהם רוצים. כיום, כאמור, עיקר לקוחותיה של החברה הן חברות תעופה או יצרניות מטוסי קרב מובילות, דוגמת לוקהיד מרטין, בואינג וגם רפא"ל הישראלית. לאחרונה צרפה החברה לשורת לקוחותיה גם את חיל-האוויר הבלגי. לקוחות אלו משתמשים בתוכנות של סימיגון על-מנת לאמן טייסי F-16, טייסי מסוקים, כמו גם אימון של חילות קרקע וים.

" מלבד ענף התעופה, לאילו ענפים אחרים אתם מתכננים לחדור?

"לענף הרכב, באמצעות תוכנות להכרת הרכב, ואני אתן לך דוגמא. יש לי חבר בארה"ב מאוד-מאוד חכם, הרבה יותר חכם ממני, שקנה לאחרונה ב.מ.וו אבל לא הצליח להפעיל את האוטו. הוא לא מתמודד טוב עם חוברת ההדרכה ובכל פעם שהוא נתקל בבעיה, הוא נוסע לסוכנות ומבקש מהם שיסבירו לו איך מפעילים את המזגן, איך מתכנתים את הרדיו ועוד דברים.

"זה קהל היעד שלנו. המטרה שלנו היא לפנות ליצרן הרכב ולהציע לו למכור CD או שם משתמש לאתר שלו, בו יוכל הלקוח לבצע סימולציה על הרכב, עוד לפני שהוא קנה אותו".

" האם הלקוח משלם עבור ה-CD או שם המשתמש?

"מבחינתו, זה כלול במחיר הרכב ועבור היצרן מדובר בעלויות שוליות של 5-10 דולר לכל שם משתמש".

" עם זאת, רכבי-יוקרה הם נתח יחסית קטן מענף הרכב. עד כמה הפנייה לקהל היעד האמור יכולה לשמש עבורכם מנוע לצמיחה?

"נכון, אבל מדובר בנתח שהולך וגדל ולאו דווקא בגלל הגידול במספר האנשים שיכולים לאפשר לעצמם לרכוש ב.מ.וו. כיום נמכרים בארה"ב 1.5 מיליון כלי רכב מדי חודש, כולל 300 אלף רכבי יוקרה. כמו-כן, מספר כלי הרכב שנכנסים לקטגוריה של רכב הדורש למידה מתקדמת עולה בצורה משמעותית, ולא מדובר דווקא ברכבי יוקרה (Tier 1), אלא בכלי רכב דוגמת פולקסוואגן. לכן, אם נצליח לכבוש את הנתח של רכבי יוקרה, נוכל ליצור הכנסות של 3 מיליון דולר לחודש או 15 מיליון דולר, בעוד חמש שנים, בהנחה שכל רכבי ה-Tier 1 ידרשו למידה".

" ומערכות הדרכה למניעת תאונות דרכים?

"זו נקודה חשובה, אבל לא מדובר בשוק אליו אנו מתכננים לפנות, משתי סיבות. הראשונה היא רגולטורית, כלומר החדרת מוצר שכזה לשוק דורשת קבלת אישורים של רשויות רגולטוריות, כגון הרשות למניעת תאונות דרכים. השנייה היא שיווקית. כך למשל, יצרן של ב.מ.וו בוחן רכישה של מערכות סימולציה בערכים פיננסיים בלבד, כלומר כיצד הן יעזרו לו למכור יותר מכוניות. מנגד, הרשות למניעת תאונות תבחן רכישה ממניעים חברתיים, שאינם כלכליים נטו".

" ועד החדירה לענף הרכב, ענף התעופה הוא מקור ההכנסות העיקרי שלכם. מול מי אתם מתחרים בו?

"באופן מגוחך ואולי יומרני, אני יכול להגיד שאין לנו מתחרים. מוצר הדגל שלנו, ה-Simbox, הוא תשתית לתוכה כל לקוח שלנו יוצק תוכן ובונה באמצעותה את הסימולציה אותה הוא צריך. למעשה, סימיגון בנתה מנוע סימולציה גנרי, אותו ניתן להתאים לכל דרישה, החל מאימון של טייס וכלה בלמידה של כלי רכב חדש. כך אנו מצליחים להפוך לתשתית של מתחרים פוטנציאליים במקום להתחרות בהם ישירות".

האסטרטגיה של סימיגון באה לידי ביטוי בתוצאותיה הכספיות. אשתקד צמחו ההכנסות ב-64% ל-7.5 מיליון דולר והרווח הנקי שולש ל-2.5 מיליון דולר.

" מה היא התחזית שלכם לשנה הנוכחית?

"אני מאמין שנוכל לפחות להכפיל את ההכנסות ולשפר את שיעור הרווחיות מתוך ההכנסות".

" ומתי הפיתרון לענף הרכב יתורגם להכנסות?

"כרגע יש לנו פיתרון שהוא אב-טיפוס, ואנו מעריכים שב-2008 נוכל לראות ממנו הכנסות".

" מה הם היעדים שהצבת לחברה לשנה הנוכחית?

"שלושה. הראשון הוא לזכות בשלושה מכרזים שיעלו את סימיגון על דרך המלך. הראשון הוא של TWC, בית-הספר לטיסה בסינגפור, השני הוא של NFTS, בית-הספר לטיסה באנגליה והשני הוא JSF, מטוס-הקרב החדש שייוצר על-ידי לוקהיד. כל אחד מהם יכול לייצר הכנסות שנתיות של 5-7 מיליון דולר. היעד השני הוא השקה של גרסה מעודכנת ל- Simbox, והיעד השלישי הוא העמקת השותפויות האסטרטגיות שלנו".

" ומלבד ענף התעופה והרכב, האם יש עוד ענף אליו אתם מתכננים לחדור?

(מחייך) "כן, אבל אני לא יכול לגלות מהו". "