לגור קרוב, אבל לא קרוב מידי

במשך שנים נחשבה הרכבת "מחוץ לתחום" בשיקול הישראלי האם לקנות או לא לקנות דירה. הרכבת לא היתה פקטור תחבורה אמיתי בארץ, כך שהיא לא באמת נכנסה למערך השיקולים של הרוכשים - לטוב או לרע - למעט אותם בודדים שממש גרו על המסילה.

אלא שכידוע, כבר לפני מספר שנים חל המהפך: נוספו עשרות תחנות עצירה וקווים נוספים, הרכבות השתכללו, המסילות הוכפלו ויותר ויותר יזמים וכך גם רוכשים פוטנציאליים בהחלט לקחו בחשבון את הרכבת בשיקולי מיקום הפרויקט. דוגמאות מובהקות לכך אפשר לראות בקרית השרון במזרח נתניה, הנמצאת במרחק 20 דקות נסיעה לתל אביב הודות לרכבת, וכן תחנות הרכבת של ראש העין, הוד השרון וכפר סבא, ראשון לציון, רחובות, באר יעקב, אשדוד ולאחרונה גם אשקלון.

לדברי רן וירניק, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, שכונות או בניינים הממוקמים במרחק הליכה של עד 10 דקות מהרכבת נהנים במרבית המקרים מתוספת של 3%-8% למחיר הדירה, לעומת דירה מקבילה שאיננה נהנית מקרבה לרכבת. בנוסף, במרבית המקרים קל יותר למכור את אותן דירות. החיסרון, כמובן, הינו כשהבית קצת יותר מידי קרוב לרכבת, לרעש ולסכנה מהמסילות, כשאז כמובן התמונה מתהפכת. דוגמה מובהקת לכך הן הוילות של כפר שמריהו הסמוכות למסילת הרכבת, שרמת מחיריהן נמוכה בכ-40% לעומת וילות בלב היישוב.

בכל מקרה, מדגיש וירניק, "החיסכון העצום בזמן, בצורך להשתמש במכונית פרטית והתחושה הפסיכולוגית, שיש לה על מה להתבסס, של קרבה מיידית לעיר הגדולה, עושים את שלהם, והצפי הוא כי בשנים הבאות תהפוך הרכבת לפקטור מרכזי בהחלטה היכן לרכוש דירה".