עמדו על שלהן? ח"כים בביקור בסופרפארם: "כיסא הקופאית דומה לכיסא אופניים"

עפ"י החוק, על המעביד לספק כיסא לכל עובד שמבצע את עבודתו או את חלקה בישיבה; העונש הצפוי למי שלא סיפק כיסא: 20 אלף שקל

מאות פעילים חברתיים פשטו היום על מרכזי קניות ברחבי הארץ כדי לבדוק האם המעסיקים מקיימים את "חוק הקופאיות", שמחייב את המעסיקים לאפשר לקופאיות ולעובדי דלפק לשבת במהלך עבודתם.

מחוקקי החוק, חברי הכנסת שלי יחימוביץ' (עבודה), גדעון סער (ליכוד), זבולון אורלב (מפד"ל) ומרינה סולודקין (קדימה), הצטרפו למתנדבים וחילקו חומרי הסברה לעובדים ולמעסיקים, כדי לוודא כי החוק אכן מיושם. על פי החוק, על המעביד לספק כיסא לכל עובד שיכול לבצע את עבודתו או את חלקה בישיבה. העונש הצפוי למי שלא סיפק כיסא הוא 20 אלף שקל.

החוק נכנס לתוקפו ב-23 באפריל, אך טרם נאכף במלואו ברשתות השיווק השונות. להערכת עו"'ד יובל אלבשן מהקליניקה המשפטית באוניברסיטה העברית, יש עדיין אלפי עובדים שמבצעים את עבודתם בעמידה שעות ארוכות ללא צורך אמיתי ושנאסר עליהם לממש את זכותם לשבת. אלבשן, היה הראשון שפתח במאבק למען החוק, כשהבחין כי קופאיות ברשת סופרפארם לא זוכות לשבת. בעוד רשתות המזון נענו לדרישה להציב כיסא לקופאיות, בעיקר אחרי מאבק של ועד עובדי שופרסל, ברשת סופרפארם התנגדו באופן עקרוני. הגדילו לעשות ברשת, כשהציבו "שטיחונים אורטופדיים" תחת רגליהן של הקופאיות.

מסיבה זו, פתחו היום חברי הכנסת את ביקורם בסניף סופרפארם בראשל"צ. ח"כ יחימוביץ, כמו רבים מן המבקרים במקום, הופתעה לגלות כי הכיסא שהועמד לראשות כל קופאית, הינו צר ודומה ל"כיסא אופניים" כהגדרתה. זאת, בשונה מן הכיסאות המשרדיים שהציבו לעובדי דלפק ברשת "אופיס דיפו" הסמוכה ולעובדי רשתות המזון. יצוין כי אחת הקופאיות בסופרפארם, העדיפה לבצע את עבודתה בעמידה.

אחד השומרים במקום, לא הבין על מה המהומה: "במקום להיאבק על ה- 19.80 שקל שאני מקבל, מדברים פה על כיסא".

מסופרפארם נמסר בתגובה: "בעקבות החוק הוכנסו לסופר פארם 4 סוגי כסאות שונים:
אחד לעמדות הקופה, אחר לאזור הקוסמטיקה, השלישי למאבטחים בכניסה והרביעי למקבלי המרשמים בפתח החנות. הכיסאות שונים האחד מהשני ומותאמים לסוג המשימות אותם העובד ממלא.

עבודת הקופה כוללת גם אריזה, שינוע מוצרים, והבאת פריטים ממדף אחורי, ודורשת עמידה וישיבה לחילופין תוך כדי תנועה וסיבוב פלג גוף עליון. בשל עובדה זאת נבחר כסא יקר יותר מכל כסא אחר (400 שקל), שתוכנן על-ידי יועצי הרפואה התעסוקתית, כך שיאפשר ביצוע מקסימום ממשימות הקופה בישיבה, במינימום נזק בריאותי. יש לזכור כי הכסא חייב לאפשר בו זמנית התכווננות לגובה העובד וגם תמיכה של המשענת בגב התחתון".