"אברהם יסקי - אדריכלות קונקרטית", שרון רוטברד,

"בבל", 996 עמ'

אברהם יסקי לא יכול היה לחלום על מתנה יפה מזו שהעניק לו שרון רוטברד, מחבר הספר, ליום הולדתו ה-80. יסקי, מהחשובים ומהפוריים שבאדריכלי ישראל וחתן פרס ישראל, היה שותף לתכנונם של כמה מהמבנים שהפכו לציוני דרך בזיכרון הקולקטיבי הישראלי: מכיכר מלכי ישראל (בגיל 25), דרך בית הספרים הלאומי בגבעת רם בירושלים ובניין המגורים ברחוב שמריהו לוין 15 בת"א ועד בית י.ב.מ ומגדל אלרוב בשד' רוטשילד בעיר. בשנת 1998 פנה יסקי לרוטברד, אדריכל ובעל הוצאת בבל שעבד בעבר במשרד יסקי-סיון, בבקשה שיכתוב ספר על עבודתו. התוצאה היא תיעוד מונומנטלי, בן כמעט אלף עמודים, של האדריכלות הישראלית בכלל, מראשית ימיה הסוציאליסטים ועד ימי היזמות המהירה והכסף הקל.

"קרוב להפליא ורועש להחריד", ג'ונתן ספרן פויר,

"כנרת זמורה-ביתן", 308 עמ'

צריך הרבה סבלנות בשביל להתגבר על כל הקביים המיותרים והפירוטכניקה שמעמיס ג'ונתן ספרן פויר על ספרו השני, כדי להתאהב בספר הזה. גם התרגום לא ממש עוזר, ובכל זאת מתישהו הסבלנות משתלמת. אוסקר של, גיבור הספר, הוא ילד בן תשע שאיבד את אביו האהוב באסון התאומים והוא מרוסק ואבוד. אוסקר הוא גם גאון, שממציא המצאות ומעריץ את סטיבן הוקינג, פרנקופיל ופציפיסט ועוד כל מיני תכונות שלא אופייניות לגילו והופכות אותו למה שהיינו קוראים חכמולוג. לפעמים, דמותו כל-כך מופרכת עד שמתחשק לומר לו - ובעצם, לפויר - שיתבגר. ובכל זאת, ניסיונו להתחקות אחר המשמעות שבמוות הסתום של האב הוא סיפור מסע עצוב להפליא, מותח להחריד.

"דופק", יניב איצקוביץ',

"הקיבוץ המאוחד", 272 עמ'

למרות הנאמר על כריכתו האחורית של הספר, לפעמים נדמה שיניב איצקוביץ' עוד לא לגמרי בשל בספר הביכורים שלו, ולא פעם הוא נופל אל בור הקלישאה - האויבת הגדולה של האמנות. ועדיין, אין ספק שמדובר בכותב מקורי, רגיש, אירוני ועדין כאחד. ביד אוהבת ועדינה, ועם זאת מפוכחת ושומרת על מרחק-נכון, הוא משרטט את דיוקנם של יונתן ברגר, רואה חשבון צעיר, ושל הסובבים אותו - אשתו ההרה שלעובר שברחמה אין דופק, חבריו, הוריו ובעיקר דודתו, כולם על ספו של משבר. ברומן עכשווי שמתרחש במרחבים שבין ראשון-לציון להודו מתפתלת עלילה רבת דמויות ודמיון, שיש בכוחה לגרום הנאה ולעורר מחשבה.

"מסע בחלל הפנוי", דב אלבוים,

"עם עובד", 301 עמ'

עשרים שנה לאחר שעזב דב אלבוים את העולם החרדי, הוא חוזר אל עברו כדי לשוב ולבדוק את תקפותה של אותה החלטה גורלית ששינתה את חייו. זהו רומן תיאולוגי העוסק במקרא ובגיבוריו, בספרות הקבלה ובחסידות מנקודת מבט אישית, אוטוביוגרפית ואמיצה בכנותה.

"לא בבית הזה", יוסף בר יוסף,

"הספרייה החדשה", 239 עמ'

בסוף הקיץ חוזר פתאום אביו של עמי, עמנואל רבינזון, משנתיים בניו- יורק - איש כבן 65 במשבר. בעלילה שנמשכת לאורך יום ולילה אחד שלאחר שובו מתחוללות שורה של תסבוכות בתוך משולש שכולל את האב, הבן ואישה צעירה. רומן ראשון למחזאי הוותיק, חתן פרס ישראל לתיאטרון.

"מלחמות דיסני", ג'יימס סטיוארט,

"ידיעות ספרים", 432 עמ'

כמעט כל דבר בדיסניוורלד הוא אשליה: יפה יותר, נקי יותר, טוב יותר ומשעשע יותר מהעולם האמיתי. הגאונות האמיתית של וולט דיסני מזדקקת להבנה שלא רק ילדים רוצים לברוח מהמציאות. ג'יימס סטיוארט, עיתונאי מוערך וזוכה פרס פוליצר, מספר את כל האמת על התככים, המאבקים, הכישלונות וההצלחות שמאחורי אימפריית הענק של וולט דיסני, על האנשים ששולטים בה ועל אלה המנסים לעמוד בדרכם.

"חברי לנארד", ג'יימס פריי,

"כנרת-זמורה ביתן", 365 עמ'

מעולם לא היה לו, לג'יימס, חבר טוב יותר מלנארד, איש עסקים אפל בעל תשוקות מפתיעות, הניחן בנדיבות פנטסטית ובנאמנות עיוורת. בלשון קולחת ובלב אוהב מתאר פריי - מחבר רב המכר "מיליון רסיסים קטנים" - את דמותו של לנארד, המאפיונר הנהנתן והכריזמטי, הקשוח והרגיש. "חברי לנארד" הוא סיפור על אהבה, ועל האחריות הכרוכה באהבה. מאנגלית: קטיה בנוביץ'.

"צימרים דרום", שרית ישי לוי,

"מודן", 234 עמ'

שרית ישי לוי יוצאת למסע בעקבות הצימרים הטובים ביותר בדרום הארץ ובמרכזה - מאילת, דרך הערבה, ים המלח, מצפה רמון, נגב, הרי ירושלים, ותל-אביב ועד להרי הכרמל. שפע אפשרויות לבילוי למי שרק מבקש להתנתק מהמציאות לרגע ולגלות, באותה הזדמנות ארץ חדשה.

ריקה ליכטמן