המטרה של ברונפמן ולאודר: להעביר נכסי ועדת התביעות לניצולי השואה ולהחיש את קצב הפיצויים

שני המיליארדרים יתמודדו במשותף על הנהגת הקונגרס היהודי העולמי, למרות היריבות שהיתה ביניהם בעבר * מקורביו של לאודר: "מצוקת הקורבנות, שרבים מהם חיים בעוני, בזמן שוועדת התביעות יושבת על מיליארדי דולרים, נוגעת ללבו של לאודר ומכעיסה אותו"

הברית בין המיליארדרים רון לאודר ומתיו ברונפמן להתמודדות משותפת על הנהגת הקונגרס היהודי העולמי, בעקבות פרישתו של אדגר ברונפמן, אביו של מתיו, היא חלק ממהלך שנועד להכניס "סדר חדש" בוועידת התביעות. כך אמרו אמש ל"גלובס" מקורביו של לאודר. ועידת התביעות היא ארגון גג לתשלום פיצויים לקורבנות הנאצים, והמהלך נועד בעיקר להחיש את קצב מתן הפיצויים לקורבנות הקשישים, שהולכים ומתמעטים מדי יום.

הודעה על החלטת לאודר וברונפמן לרוץ להנהגת הקונגרס בכרטיס משותף - לאודר כנשיא וברונפמן הבן כיו"ר חבר הנגידים - פורסמה אמש (ד') בניו יורק ובירושלים, בעקבות מו"מ של מתווכים משני המחנות שנמשך כמה שבועות. ועדת ההיגוי של הארגון תכריע בין המתמודדים בהצבעה ב-10 ביוני.

אחד המקורות אמר כי מצוקת הקורבנות, שרבים מהם חיים בעוני, בזמן שוועדת התביעות יושבת על מיליארדי דולרים, נוגעת ללבו של לאודר ומכעיסה אותו. "לאודר שם לו למטרה להכניס רפורמות מבניות בוועידת התביעות ולשנות מן היסוד את התרבות הארגונית שלה", אמר המקורב. "הדו"חות הפיננסיים של ועידת התביעות מצביעים על יתרת זכות של 900 מיליון דולר בחשבונות הארגון, אך הם לא משקפים את העובדה שוועידת התביעות היא אחת מבעלות הנכסים הגדולות ביותר, אם לא הגדולה ביותר, בגרמניה, וששווי נכסיה שם עשוי להגיע עד תשעה מיליארד דולר".

המקור אמר כי לאודר רואה בחומרה את העובדה שוועידת התביעות מתנהלת כקרן שמתפרנסת מהרווחים שמניבים נכסיה, במקום להתפרק מהנכסים ולהזרים את תמורתם בבת אחת לקורבנות השואה שעודם בחיים. "להערכתי, הפילוסופיה של לאודר היא שוועידת התביעות צריכה לחסל את עצמה, לרווחת הקורבנות, ולא להנציח את קיומה לטובת הביורוקרטים העשירים שמנהלים אותה", אמר המקורב.

שיתוף הפעולה מפתיע, מפני שרק לפני כמה חודשים מתח לאודר ביקורת קשה על מתיו ברונפמן. לאודר, בעל השליטה באימפריית התמרוקים שנושאת את שם אמו, תיאר את ברונפמן הבן כאדם חסר ניסיון ציבורי שאינו ראוי לעמוד בראש ארגון כקונגרס היהודי העולמי.

ברונפמן הבן הוא מבעלי השליטה בבנק דיסקונט, אך הודח באפריל מהדירקטוריון של דיסקונט ניו יורק בגלל מה שתואר כניצול מעמדו בבנק להפקת רווחים אישיים. עתה אומרים מקורבי לאודר, כי החבירה עם ברונפמן היא "שידוך משמים" וכי השניים ינערו לא רק את הקונגרס אלא גם את ועדת התביעות, שמנותקת מסבלם של קורבנות הנאצים.

בראיון ל"ניו יורק ג'ואיש וויק", שמתפרסם היום (ה'), אומר לאודר כי אחת הסיבות להחלטתו להתמודד, למרות נטייתם של חברי ועדת ההיגוי של הארגון להצביע נגדו, היא המחלוקת שהתעוררה סביב תרומות ועידת התביעות לעמותה של "מצעד החיים" בארה"ב.

המתחרה העיקרי של לאודר/ברונפמן על הנהגת הקונגרס הוא מנדל קפלן, לשעבר איש עסקים בדרום אפריקה, שהיה יו"ר הסוכנות היהודית. מקורבי לאודר טוענים שקפלן התנגד לערוך ביקורת פיננסית בקונגרס כאשר צצו בראשונה הטענות על אי-סדרים פיננסיים בארגון.

לדברי המקורבים, קפלן תמך בישראל סינגר, אחד מאנשי המפתח בקונגרס, שאדגר ברונפמן פיטר לפני כחודש, בעקבות חשדות חדשים לאי-סדרים פיננסיים. סינגר מכהן עתה כנשיא ועידת התביעות, ולפי הערכות בניו יורק אחת המטרות הראשונות של הצוות לאודר-ברונפמן תהיה סילוקו של סינגר מנשיאות ועידת התביעות.