האגודה לזכויות האזרח עתרה לבג"ץ: דורשת בדיקות אחידות בנמלי-התעופה ליהודים ולערבים

טוענת כי בבדיקות הביטחוניות מפעילים המאבטחים אפיונים גזעיים-אתניים ולאומניים כקריטריון מרכזי לקביעת פרופיל של הנוסע המסוכן

עתירה למען שוויון בין אזרחים יהודים לערבים: האגודה לזכויות האזרח עתרה לבג"ץ נגד השב"כ, משרד התחבורה ורשות שדות-התעופה בתביעה לקבוע בנמלי התעופה רמה אחידה של בדיקות ביטחוניות ליהודים ולערבים, ולהפסיק את מסלול הבדיקות הביטחוניות השונות לאזרחים הערבים.

בעתירתה, כותבת האגודה לזכויות האזרח כי בבדיקות הביטחוניות, מפעילים המאבטחים אפיונים גזעיים-אתניים ולאומניים כקריטריון מרכזי לשם קביעת פרופיל של הנוסע המסוכן. לדבריהם, המדד נשאר גם כאשר אין כל מידע או סימן לסכנה מצד הנוסע הערבי.

לטענת האגודה, אזרחים ערבים שטסים למטרות נופש ובילוי, עבודה או לימודים, מתבקשים לעיתים קרובות לעבור סדרת בדיקות ביטחוניות קפדניות, חודרניות, טורדניות וממושכות. בדיקות אלה, המלוות לפעמים באלימות מילולית, כוללות מסכת ארוכה של תחקורים וחיפוש מדוקדק ומשפיל לעיני כל הנוסעים.

בעתירה נכתב כי לעתים קרובות, בשל התארכות הבדיקה, נמנעת עליית הערבים למטוס. האגודה מציינת כי אין היא חולקת על הצורך בבידוק בטחוני, אלא מתמקדת באי-חוקיות השימוש במאפיין הגזע או הלאום, המהווה פגיעה קשה בזכויות היסוד של האזרחים הערבים.