העליות בחו"ל שלחו את הבורסה בתל-אביב לשיא; אפריקה עלתה ב-3.2%

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף] טבע טיפסה 1.2% * לאומי עלתה 1.1% * קבוצת דלק הוסיפה 3.4% * פועלים הוסיפה 0.1% * החברה לישראל עלתה 2.1%

שבוע המסחר בבורסה של ת"א נפתח במגמה חיובית, בהמשך למומנטום החיובי שנרשם בשוקי העולם בסוף השבוע. בשטח עצמו, המדדים המובילים נסחרו לכל אורך היום במגמה חיובית, כשבסיום הצליח מדד המעו"ף לקבוע רמת שיא של כל הזמנים ולפתוח גם את חודש יוני באקורד חיובי. במקביל, בשוק המט"ח שיקפו האופציות היחלשות קלה לדולר, ובשוק הסולידי נרשמו מימושים בשערי האג"ח.

שבוע המסחר וחודש יוני נפתחו כאמור בעליות שערים בבורסה, כהמשך ישיר למומנטום החיובי ששרר בסוף השבוע בשוקי העולם, והקפיץ את המדדים מסביב לגלובוס לרמות שיא ארוכות טווח. האווירה החיובית הוסברה בצרור נתוני מאקרו חיוביים שסיפק השוק האמריקני, שהצליחו לעודד גם את הדולר בשוק המטבעות. כך, כאמור, הרשו לעצמם המשקיעים להמשיך ולהצטייד במניות, מה שאפיין היום גם את ת"א.

פרט להשפעות מחו"ל היה היום די שקט בזירה המקומית, מה שבא לידי ביטוי בפעילות נמוכה של משקיעים זרים ובהעדר נתוני מאקרו חשובים. ברקע, נראה שהמשקיעים עסוקים בימים אלו בלנתח את התוצאות הכספיות של הפירמות לרבעון, כשניתוח ראשוני שעשו כבר כלכלני IBI לדוגמה, מלמד כי הרווח המצרפי של חברות המעו"ף ניתר בכ-30% ברבעון - מה שהוריד את רמת מכפילי הרווח החזויה ל-2007 מ-20 ל-16.

נערכים לעדכון המדדים

באשר להמשך השבוע, הרי שהשווקים צפויים להמשיך ולעקוב אחר שוקי חו"ל, שמצטיירים כסמן המרכזי של השוק המקומי בתקופה האחרונה. בחו"ל כאמור המשקיעים נשמעים אופטימים לאחרונה, נוכח האינדיקציות לכך שהכלכלה האמריקנית לא שוקעת כל-כך מהר למיתון. לפיכך, נראה שכדאי להמשיך ולהביט לכיוון מערב על מנת לנסות ולהשליך גם על השוק המקומי. זירת המאקרו תרכז, כרגיל, גם היא עניין, וכמובן שגם המאבק החצי-שנתי שמתפתח בשוק עקב עדכון המדדים צפוי ללוות את המסחר בשבועיים הקרובים.

בהקשר זה נזכיר כי הבורסה תשקלל את נתוני המסחר של השבועיים הקרובים, שבסיומם תודיע על הרכב המדדים החדש שייכנס לתוקף מתחילת יולי. מירב תשומת הלב תופנה כרגיל למדד המעו"ף, אליו צפויה להיכנס בז"ן על חשבונן של אחת מארבע החברות בעלות השווי הנמוך ביותר - הראל , אי.די.בי , שטראוס-עלית או אורמת . פרט אליה, קשה לראות כרגע מישהי אחרת שמסוגלת להיכנס על בסיס שווי שוק, אלא אם כן סלקום תירשם בת"א בימים הקרובים, או שלחלופין בעלי חברת הביטוח מגדל יחליטו להקטין אחזקות הציבור.

מאבק מרתק נוסף צפוי להירשם על הזכות להיכנס למדד היתר-50, שיתחיל להיסחר במתכונתו החדשה החל מיולי.

נזכיר כי מדד היתר מונה נכון להיום כ-30 חברות, כך ש-20 חברות נוספות צפויות להצטרף אליו להמשך 2007 - מה שעשוי לייצר מסחר ער למדי במועמדות הפוטנציאליות בשל ההשלכות החיוביות עליהן במידה שאכן יצטרפו.

בסוף היום עלה מדד המעו"ף ב-0.6%, כשהוא ננעל בשיא חדש של 1,132 נקודות. מדד ת"א 100 טיפס ב-0.7% ומדד התל-טק הוסיף 0.3%. מחזור המסחר הושפע כאמור מהפעילות הנמוכה של המשקיעים הזרים, ועמד בסיום על רמה של 1.53 מיליארד שקל.

בשוק המניות נצבעו היום מרבית המניות הכבדות בצבע הירוק, אך את טבלאות המסחר הובילה דווקא מניית חברת מלח , לאחר ששרי אריסון השלימה את רכישת השליטה בחברה מידי משפחת דנקנר. מלח, שמחזיקה כזכור בכ-6% מבנק הפועלים , ריכזה היום מחזור ער למדי של כ-206 מיליון שקל (כ-15% מהחברה).

מבין הכבדות, מניות הבנקים פועלים ולאומי רשמו היום עליות של 0.1% ו-1.1%, וסחפו את מדד הבנקים לעלייה של 0.4%. מניית בז"ן בלטה בעלייה של 2.8% ומניית טבע הוסיפה 1.2% בשל פער ארביטראז' חיובי.

מניית קבוצת דלק בלטה גם היא בעלייה של 3.4%, לאחר הדו"ח החיובי שהציגה לרבעון הראשון והמלצות חיוביות של אנליסטים שזרמו בעקבותיו.

בזירת הנדל"ן הובילה כרגיל אפריקה ישראל את היקפי המסחר, כשהוסיפה 3.2% וסחפה את המדד לעלייה של 0.9%. ברקע, גם מניית אוסיף המשיכה לרכז מחזורים ערים והוסיפה בסיום 4%.

מבין השאר בלטה היום גם חברת גרנית הכרמל , שעברה לאחרונה לידי קבוצת עזריאלי, בעלייה של 2.9%. זאת, לאחר שערכה מצגת לאנליסטים, ובכלל לאור התחושה המתפתחת כאילו הקבוצה החלה לפעול לאחרונה על בסיס משנה ניהולית סדורה, מה שלא כל-כך אפיין אותה בעבר.

הדולר בשיא של חודש

בשוק המט"ח הצביעו היום האופציות על היחלשות קלה של כ-0.15% לדולר לסביבות רמה של 4.065 שקל, וזאת לאחר הזינוק בשיעור של 1% שרשם המטבע האמריקני בסוף השבוע לרמה של 4.071 שקל (רמת שיא של חודש). זאת, כפועל יוצא של התחזקותו בשוק המטבעות הבינלאומי שהוסברה בנתוני המאקרו הטובים שפורסמו בשוק העבודה ובמגזר היצרני בארה"ב.

מלבד זאת, פורסמו היום גם נתוני בנק ישראל לגבי שוק המט"ח בחודש מאי, שהעידו עד כמה רותח. מהנתונים עלה כי היקף המסחר במט"ח גדל החודש בכ-25% אל מעל 100 מיליארד דולר, כשכרגיל המשקיעים הזרים היו אחראים לכ-60% מהיקף הפעילות בו. בכל מקרה, המטבע האמריקני כבר רשם התחזקות של כ-3.5% משער השפל שקבע לאחרונה, מתחת לרף ה-4 שקלים, ונראה שגם החודש הקרוב צפוי להמשיך ולהיות סוער בשוק המט"ח. במהלכו, גם תיבחן השאלה האם המטבע האמריקני כבר נגע בתחתית, והאם המדיניות המוניטארית של בנק ישראל מתחילה לתת בו אותותיה.

גם שוק האג"ח הושפע היום מהנעשה מעבר לים, והאג"ח השקליות המקומיות רשמו בסיום היחלשות של כ-0.3% לרמת תשואה של 4.99% במח"מ הארוך. זאת, לאחר שבסוף השבוע נרשמה ירידה חדה יחסית בשערי האג"ח בארה"ב, כפועל יוצא מהנתונים הכלכליים החיוביים ששלחו את המשקיעים לשוק המניות.

מגמה זו מחד, לצד עודפי הפדיון העצומים הצפויים בחודשים הקרובים מאידך, עוזרת לאג"ח השקליות לשמר לפי שעה פער תשואה של כ-0.05% מהאג"ח המקבילות בארה"ב. "