3 בני אדם נעצרו בניו-יורק בחשד שתכננו לפוצץ צינורות ומכלי דלק למטוסים בנמל-התעופה קנדי

השלושה, המתוארים כ"מוסלמים קיצוניים", זממו להטמין חומרי נפץ בצינור-אב שמזין מסופי דלק בנמל קנדי

משלוחי נשק מארה"ב לישראל הם כנראה המניע ליוזמת מוסלמי קיצוני מניו-יורק לבצע פיגוע מסיבי בנמל התעופה קנדי בקווינס, ניו-יורק.

מתכנן הפיגוע, ראסל דפריטאס, ושניים אחרים, בכללם ציר לשעבר בפרלמנט של גויאנה, נעצרו לפני כמה ימים בחשד שקשרו קשר לפוצץ צינורות ומכלי דלק בנמל התעופה, וכן מבנים ומטוסים. דפריטאס נעצר בברוקלין. השניים האחרים בטרינידאד. מצוד מתנהל אחר חשוד נוסף, שנמצא כנראה בטרינידיאד.

לדברי מפקד משטרת עיריית ניו-יורק, ריימונד קלי, זממו הארבעה להטמין חומרי נפץ בצינור-אב שמזין מסופי דלק בנמל קנדי, מחוות מכלים בלינדן, ניו-ג'רזי, ושמחובר למערכת צינורות דלק שמזינים מסופים בנמלי התעופה לה-גווארדיה, בקווינס, ונוארק, בניו-ג'רזי. הצינור, שמכונה באק-איי, עובר מתחת לשכונות מגורים ליד קנדי והתפוצצותו היתה עלולה לחולל קטל המוני.

קלי ובכירים במשרד אף.בי.איי בניו-יורק חשפו את הפרשה בפגישה עם עיתונאים בשבת.

דפריטאס, אזרח אמריקני, יליד גויאנה, עבד בעבר בנמל קנדי ו"הכיר אותו ככף ידו". הוא מתואר כ"מוסלמי קיצוני מלא זעם". בכתב האישום נגדו, שהותר אתמול לפרסום, מפורטות שיחות בין דפריטאס לבין מודיע משטרתי, שהחשוד ניסה לגייס ליזמת החבלה בקנדי.

לפי כתב האישום, אמר דפריטאס למודיע, כי איבתו לארה"ב התקשחה ונעשתה משטמה עזה בשנות עבודתו כעובד מטענים בקנדי. "הוא היה עד להטענת משלוחי פריטים צבאיים, לרבות טילים, על מטוסים לישראל, ופריטים אלה, לדעתו, נועדו לחסל מוסלמים", נאמר במסמך. דפריטאס התלונן מרות באזני המודיע, כי "המוסלמים מעוררים תמיד את זעם העולם, בעוד שליהודים נסלח הכל". הוא הצהיר: "אנו רוצה לעשות משהו".

דפריטאס חזה בעיני רוחו את "השמדת כל נמל התעופה קנדי", לפי כתב האישום. הוא סבר, כי היות שהפיצוצים יתבצעו בצינורות דלק תת-קרקעיים, "חלקים מקווינס יתפוצצו אף הם". הוא התפאר באזני המודיע, כי יחולל קטל המוני של בני אדם, שיהיה גבוה עד כדי כך שיגמד את מספר הנספים בפיגועי 11 בספטמבר 2001,. הוא אף התפאר, כי נוסף לאבדן חיי אדם, ימוטט הפיגוע המסיבי את כלכלת ארה"ב ויפגע פגיעה חמורה באייקון האמריקני ג'ון אף קנדי.

"כל פעם שפוגעים בקנדי, זו פגיעה מכאיבה לארה"ב", אמר דפריטאס למודיע. "... הם מתים על קנדי. אם נפגע בו, המדינה כולה תיכנס לאבל. זה כאילו הרגת אותו פעמיים (רמז להתנגשות שבה נרצח קנדי)".

לדברי תובעת במחוז ברוקלין, זו אחת ממזימות הטרור המחרידות ביותר שנחשפו אי פעם בארה"ב. גורם ביטחוני אמר, כי קשה לעלות על הדעת את מספר הנפגעים לו תכנית כזו היתה יוצאת אל הפועל.

אך המקורות ציינו, כי התכנית לא חרגה משלבי "התכנון והדיבורים" וכי הטמנת חומרי נפץ בצינור הדלק המרכזי לא היתה בת ביצוע מבחינה טכנית. מקור אחד טען, כי החשודים אף תכננו לפגוע בבניינים בנמל-התעופה ובמטוס. קודם לכן נמסר, שהחשודים לא תכננו לפגוע במישרין במסופי נוסעים.

לפי כתב האישום נגדו, יזם דפריטאס את תכנית הפיגועים ביולי או באוגוסט אשתקד וניסה לגייס אחרים שיסייעו בידו. אחד מאלה, כך מתברר עתה, הוא מודיע של רשויות לאכיפת חוק. החשודים לא נעצרו מיד. הם שימשו מטרה למעקב מתמשך בתקווה לחשוף קושרים נוספים. העצורים האחרים הם קארים איברהים ועבדול קאדיר. החשוד שטרם נעצר הוא עבדול נור.

קאדיר, לשעבר ציר בפרלמנט של גויאנה, נעצר בטרינידאד בעת שניסה לגייס כספים לביצוע "פעולות טרור", לדברי קצין בכיר במשטרת גויאנה, שרואין בתחת הטלוויזיה WNBC בניו-יורק. קאדיר עזב את הפרלמנט אשתקד. מוסלמים, רובם סונים, מהווים כתשעה אחוזים מ-770 אלף תושבי גויאנה, מושבה בריטית שלעבר, בחוף הצפוני מזרחי של אמריקה הדרומית. זו הפעם הראשונה שבה נחשפת התארגנות של תא טרור מוסלמי קיצוני באגן היום הקריבי.

לדברי המקורות, ערכו החשודים תצפיות על מתקני דלק שונים באזור נמל קנדי וצילמו אותם בווידיאו. הם גם ערכו תצפיות על מתקנים אמריקניים בגויאנה.

המזימה חשפה שתי נקודות תורפה משמעותיות ברשת הביטחון בארה"ב: העדר בקרה מספקת על עובדים במתקנים רגישים ונגישות חופשית לתצלומי לוויינים של כמעט כל אתר בארה"ב (ובעולם כולו) באמצעות גוגל. בידי החשודים נמצאו תצלומים מפורטים של מסופי הדלק ומתקנים אחרים בנמל קנדי.

זו חוליה נוספת בשרשרת תכניות של מוסלמים אמריקניים לבצע פיגועי טרור מתוצרת בית. לדברי השלטונות, ארבעת החשודים אינם קשורים לאל קאעדה, אם כי הם ניסו ליצור קשר עם ארגון טרור בטרינידיאד. לכל היותר, הם "רוצים להיות כמו אל קאעדה", לדברי מקור ביטחוני.

לפני כמה שבועות נעצרו כמה מוסלמים בניו-ג'רזי בחשד שזממו לבצע פיגוע בבסיס של צבא ארה"ב במדינה זו. אשתקד נעצרו כמה חשודים בחשד שניסו לפוצץ את גורד השחקים סירס בשיקאגו ואדם אחד נעצר, בנפרד, בחשד שתכנן פיגועי המוני בתחנה של הרכבת התחתית בניו-יורק.