הגודל בהחלט קובע

על רקע חגיגת המחיר למ"ר למגורים בתל אביב, מתקשים היום גם שמאי המקרקעין להכריע בשאלה מה עושה דירה למבוקשת או איכותית יותר - האם אלה מספר החדרים, או שמא המבחן האמיתי עבר לגודל השטח במטרים רבועים?

בדיקה שערכה לשכת שמאי המקרקעין גילתה תופעה מעניינת: עד לשנות ה-60 היו בדירה הישראלית הטיפוסית פחות חדרים על יותר מ"ר (חדרים גדולים). אפילו דירות יוקרה שנבנו אז בצפון תל אביב, הכילו בדרך כלל 3 או 4 חדרים, ולעיתים קרובות בשטח מרשים שהגיע ל-120 מ"ר ברוטו ואף יותר. מאז, מציין רן וירניק, יו"ר הלשכה, הצרכים של המשפחה הישראלית הממוצעת הביאו לכך שקבלנים בנו יותר ויותר דירות 4, 5 ואפילו 6 חדרים, בשטח ממוצע לדירה של כ-100 מ"ר בלבד. הישראלי היה מוכן לשלם מחיר נכבד לכל חדר נוסף, זאת גם אם ידע שמדובר בחדרים קטנטנים ששטחם הממוצע 7-8 מ"ר, לאחר שמספר החדרים הפך לחזות הכל.

כיום, אומר וירניק, המצב מתחיל להשתנות: הישראלי מודע לכך שאיכות חייו בדירה באה לידי ביטוי לא רק במספר החדרים, אלא גם ב"ספייס", מרחב המחיה, הבא לידי ביטוי הן בגודל החדרים והן בשטחים נוספים בתוך הדירה הגורמים לו לתחושת מרחב. "הנתונים שלנו", מדגיש וירניק, "מצביעים בבירור על כך שדירות 4 חדרים אקסקלוסיביות יד שנייה עם סלון של 40 מ"ר וחדרים ענקיים 12-15 מ"ר, בשטח של כ-120 מ"ר, נהנות ברוב המקרים ממחיר הגבוה ב-10%-12% מדירת 5.5 חדרים (!) הדחוסה על אותו שטח".

המסקנה, לדברי לשכת השמאים, היא ברורה: "לא תמיד כדאי ללכת רק על מספר החדרים, גם אם זה מפתה על הנייר".