מהי יצירת האמנות הכי יקרה? גולגולת עם יהלומים ב-99 מיליון דולר

הגולגולת נחשפה ביום ו' בגלריה בלונדון * האמן, דמיאן הרסט, רכש 8,601 יהלומים והשפיע על עליית מחירי היהלומים בשוק

גולגולת מפלטינה משובצת יהלומים, שיצר האמן דמיאן הרסט, נחשפה שלשום (ו') בגלריה בלונדון. מחיר היצירה 99 מיליון דולר (50 מיליון ליש"ט), והיא נחשבת ליקרה ביותר מבין יצירות האמנות שנוצרו בזמננו.

הגלריה הלונדונית ווייט קיוב במייסונ'ס יארס, מייפייר, שבה תוצג היצירה לציבור החל מהיום (א'), הודיעה שכמה רוכשים פוטנציאלים "שמגלים עניין רציני" ביצירה כבר התעניינו במחיר שלה.

היצירה, ששמה For the Love of God, היא יציקת פלטינה של גולגולת אנושית מהמאה ה-18, שאותה רכש האמן לפני שנתיים מחנות פוחלצים באיילינגטון. גולגולת הפלטינה מצופה ב-8,601 יהלומים באיכות גבוהה מאוד - ללא פגם או נקיים מאוד. כל היהלומים נרכשו ממקורות מהימנים, כדי להבטיח שאין ביניהם "יהלומי דמים" - יהלומים שבאמצעותם מממנים מלחמות באפריקה. היהלומים נרכשו באמצעות התכשיטנים בנטלי אנד סקינר מבונד סטריט.

הרסט אמר שמאמציו להשיג מספר כה רב של יהלומים באיכות גבוהה תוך זמן קצר, השפיעו על השוק. "המחיר עלה במקביל לרכישות שביצענו", סיפר הרסט.

עלות חומרי הגלם ששימשו ביצירה הגיעה ל-12 מיליון ליש"ט (כ-24 מיליון דולר). מחצית הסכום באה מהרסט והמחצית השנייה מסוחר האמנות שלו, ג'יי ג'ופלינג.

הגלריה מעריכה, שאלפי אנשים יבואו לראות את היצירה. המבקרים יוכלו להזמין כרטיסים בחינם באמצעות האינטרנט, ולפני כניסתם לאולם שבו מוצגת היצירה יהיה עליהם לעבור את הבדיקה הקפדנית ביותר שנערכה אי פעם בתערוכת אמנות בלונדון.

סך משקלם של היהלומים הכלולים ביצירה מסתכם ב-1,106.18 קראט, כולל "יהלום ללא כל פגם פנימי בצבע ורוד בהיר" במשקל 52.4 קראט, שאותו מכנה הרסט "כוכב הגולגולת", שכן הוא משובץ במרכז מצחה של הגולגולת. האמן אמר שהרעיון עלול להישמע "צעקני וזול", אבל היצירה עצמה נוסכת במתבונן שלווה ורוגע. לדבריו, מייצגת הגולגולת את "החגיגה האולטימטיבית שאותה ניתן לחגוג נגד המוות".

הגולגולת המקורית נבדקה בידי מומחים לתחום המשפט, שהגיעו למסקנה שהיא היתה שייכת לגבר אירופי בן 35, שחי בין השנים 1720-1810. השיניים שנעקרו מהגולגולת המקורית שובצו מחדש בגולגולת הפלטינה.

For the Love of God היא גולת הכותרת של תערוכת יצירות האמנות החדשה של הרסט, שכותרתה "לא ייאמן". התערוכה כוללת שתי סדרות חדשות של ציורים: "ציורי הלידה", המתייחסים ללידתו של בנו של האמן, סיירוס, בניתוח קיסרי באוגוסט 2006; ו"ציורי הביופסיה", המבוססים על צילומי ביופסיה של 30 סוגי סרטן ומחלות קטלניות אחרות.

הרסט כלל בתערוכה גם כמה מיצירות הפורמלדהיד שבזכותן קנה לו שם, והכוללות בעלי חיים או חלקי בעלי חיים משומרים בפורמלדהיד. Death Explained היא יצירת פורמלדהיד חדשה, המציגה כריש נמר (tiger shark) חתוך לאורכו, בשני מכלים נפרדים.