29 מיליארד שקל מחפשים השקעה: מה כדאי לעשות עם הכסף?

היום נפדים 9 מיליארד שקל ממק"מ. בעוד שבועיים נפדים כ-20 מיליארד שקל מאג"ח גליל ושחר. אתם תצטרכו להחליט מה לעשות עם 29 מיליארד שקל שנשפכים לשוק. בתי ההשקעות, שהתחילו לחזר, ממליצים על אג"ח קונצרניות, רכיב מנייתי ושחר פאר

השוק הפיננסי רותח. היום נפדים 9 מיליארד שקל מסדרת המק"מ 617. ב-17 ביוני נפדים גלילים בכ-3.2 מיליארד שקל ושלושה ימים מאוחר יותר נפדים שחרים (סדרה 2670) ב-16.5 מיליארד שקל. בתוך שבועיים 29 מיליארד שקל שלכם, המשקיעים, נשפכים לשוק ואתם תצטרכו להחליט מה לעשות איתם.

בבתי ההשקעות נרשמת כוננות שיא, ותקציבי פרסום, שיווק ומכירות ענקיים מתועלים לטובת חלוקת עוגת הענק. כל בית השקעות רוצה נתח כמה שיותר גדול ויוצא במתקפה שיווקית מול המשקיעים ומול יועצי ההשקעות, בתקווה שיעדיפו את קרן הנאמנות, תעודת הסל ושירותי ניהול התיקים שלו. רגע לפני הסערה השיווקית וערפול החושים שאחריה, שישה בתי השקעות מציעים רעיונות השקעה ומספרים מה הם עושים בשביל שהכסף שלכם יושקע אצלם.

מיטב: פיזור רחב באג"ח קונצרניות

" רעיונות השקעה: מיחזור ההשקעה במק"מ חדש איננו כדאי, מפני שהתשואה לפני מס על מק"מ לשנה היא כ-3.7%, ואין הצמדה לשום מדד. להערכתנו, יש עדיפות ברורה היום לאפיק הצמוד למדד על פני האפיק השקלי הלא צמוד, ממספר סיבות טובות. ראשית, האינפלציה לא תמשיך להיות נמוכה כפי שהייתה עד עכשיו. היא תהיה גבוהה יותר ועשויה להגיע ב-12 החודשים הבאים - טווח ההשקעה של המק"מ לשנה - ל-1.5%-2%. זאת, בהנחה שהדולר יישאר ברמתו הנוכחית. אם יהיה פיחות, האינפלציה עשויה להיות גבוהה יותר. בנוסף, התשואה שניתן לקבל כיום באג"ח צמודות מדד גבוהה יותר מאשר באג"ח שקליות שאינן צמודות, והפרש התשואות עשוי להגיע ל-1.5%-2.5%.

הדרך הנכונה להשקיע היום באג"ח צמודות מדד היא לא באמצעות אג"ח ממשלתיות, שתשואתן נמוכה יחסית, אלא באג"ח חברות. כמובן שחשוב להקטין את הסיכון באמצעות פיזור ההשקעה בין הרבה אג"ח. הדרך הנוחה ביותר היא באמצעות קרן נאמנות שמתמחה באפיק הזה. אגב, כבר במאי החולף הייתה עדיפות ברורה לאג"ח צמודות מדד, ואנו מעריכים שזוהי רק תחילתה של המגמה. מנגד, במק"מ, כלומר באפיק הלא שקלי, טמון סיכון גדול היום. ההשקעה חשופה לסיכונים של אינפלציה גבוהה יותר ופיחות בשקל.

לכן, מתוך הסכום שנפדה במק"מ נכון להשקיע כ-70% באג"ח צמודות למדד ו-15% באג"ח צמודות למט"ח (לא רק לדולר אלא גם לאירו ולליש"ט. סל כזה מבטיח כיום ריבית שגבוהה מהריבית על השקל בכ-1.5%). את 15% הנותרים ניתן להשאיר באפיק השקלי, אפילו בעמדת המתנה בפק"מ, או למי שמוכן לפרופיל סיכון קצת יותר גבוה, להשקיע אותם במניות.

" האפקט השיווקי: אנחנו עקביים בגישה הזו וממקדים את המאמצים בקרן נאמנות שעונה על הקריטריונים המרכזיים שהזכרנו כתחליף ראוי למק"מ. במסגרת המאמצים השיווקיים העלינו קמפיין פרסומי בעיתונות וברדיו.

פסגות-אופק: גיוון באפיקים נושאי תשואה גבוהה יותר

" רעיונות השקעה: הכסף שנפדה מחר בסדרת המק"מ 617 הושקע לפני כשנה, בתקופה בה סביבת הריבית במשק הייתה גבוהה משמעותית מהריבית היום. בנסיבות האלה, לא כדאי להפנות את הכסף להשקעה מחודשת במק"מ, שנושא תשואה נומינלית נמוכה של כ-3.4%. ברמת התשואות הנמוכה הזו, משקיע סביר חייב לגוון את התיק שלו באפיק נושא תשואה גבוהה יותר, וזה דורש רמת מומחיות שלא תמיד קיימת אצל המשקיע הקטן. למעשה, למשקיע הישראלי נוצרה מציאות חדשה ברמת הריבית הנמוכה לאורך זמן. המשקיע, שהתרגל לקבל תשואה ריאלית גבוהה וחסרת סיכון, חייב לגוון את התיק שלו.

אנחנו ממליצים על השקעה במספר אפיקים: השקעה בקרנות מעורבות והגדלה מדודה של רכיב המניות בתיק ההשקעות. איננו טוענים שמדדי המניות ימשיכו לעלות בקצבים הגבוהים להם הורגלנו בארבע השנים האחרונות, אולם גם התכנסות לתשואה שנתית של 10% בטווח הארוך מספקת אלטרנטיבה נאותה מול האפיק הסולידי. אפיק נוסף הוא השקעה בחו"ל. ככלל, מומלץ לגוון את תיק ההשקעות ולהעביר חלק מהכסף להשקעה בחו"ל. זה עשוי להקטין את הסיכון הכולל של התיק. אפשרות נוספת היא רכישת קרן נאמנות סולידית. אנחנו ממליצים להשקיע בקרן נאמנות אג"חית שמפזרת את ההשקעה בין האפיקים הסולידיים השונים. היתרון בקניית קרן כזו נובע מהאפשרות שלה לנווט את ההשקעה בין אג"ח ממשלתיות צמודות מדד ושקליות, אג"ח קונצרניות ואג"ח מט"חיות, על פי הכדאיות היחסית של כל אפיק בכל רגע נתון.

הדרך הנוחה והכדאית להשקיע באפיקים האלו היא באמצעות תעודות סל וקרנות נאמנות, אולם המשקיע יכול לרכוש גם באופן ישיר את ניירות הערך, אם כי הדבר כרוך בעלויות עסקה גבוהות ובקושי לייצר פיזור גבוה בהשקעה של מאות אלפי שקלים בודדים.

" האפקט השיווקי: בימים אלו פסגות אופק מעלה לראשונה קמפיין הפונה באופן ישיר ליועצי ההשקעות בבנקים, באמצעותם ניתן להפנות את הכספים הפנויים למוצרים הפיננסיים השונים.

אקסלנס-נשואה קרנות נאמנות: תיק אג"ח ומניות

" רעיונות השקעה: ללקוחות המעוניינים בתחליף למק"מ שנפדה, אנחנו ממליצים על השקעה בתיק אג"ח עם רכיב מניות, בהתאם לרמת הסיכון המעניינת את הלקוח. היתרון בהשקעה בתיק אג"ח, להבדיל מהשקעה באפיק בודד, הוא היכולת להגיב לשינויים בסביבת ההשקעות ולשנות את הרכב התיק בהתאם. לדעתנו, נכון יותר למשקיעים להשקיע בתיק הכולל אג"ח צמודות, שקליות, מט"חיות ובמניות - מבנה שמאפשר לנצל הזדמנויות, לפזר את התיק על מספר אפיקים גדול יותר ולנהל סיכונים בצורה טובה יותר.

" האפקט השיווקי: ההיערכות שלנו לפדיון המק"מ כוללת בעיקר פרסום בעיתונות. אין לנו היערכות מיוחדת מול יועצי ההשקעות מאחר שהתפיסה שלנו דוגלת בכך שעלינו להיות בקשר תמידי עם יועצי ההשקעות, בכל זמן, ולא רק לפני פדיון המק"מ.

פריזמה: קרנות מנוהלות

" רעיונות השקעה: תהליך הפחתת הריבית בחודשים האחרונים מ-5.5% ל-3.5% הוביל גם לירידת תשואת המק"מ לרמה של 3.6% והפחית במידה ניכרת את הריבית על הפיקדונות הבנקאיים. השוק מגלם היום את סיום תהליך הורדת הריבית, אבל היחלשות מחודשת של הדולר מול השקל עשויה ליצור ציפיות להפחתת ריבית נוספת. הפדיונות החודש צפויים להזרים נזילות גבוהה לשוק המקומי. הכספים שנפדים ם סולידיים בהגדרתם, ומספר אפיקים ברמת סיכון נמוכה יחסית עשויים להיות תחליף לכספים האלה. למשל, אג"ח שקליות. תשואות האפיק בטווח הקצר-בינוני לפדיון נעות כיום בין 3.9% ל-4.6%. בהנחה שהריבית תופחת פעם נוספת, האפיק הזה צפוי להניב רווחי הון. העלייה בציפיות ה'אינפלציה בימים האחרונים הופכת את האפיק השקלי לאטרקטיבי יותר מהאפיק הצמוד (באותה תקופת פדיון), בו התשואה עומדת על כ-2.6% בלבד. אפיק מעניין נוסף הוא האג"ח הקונצרניות. הכוונה לאג"ח של חברות מקומיות בדירוגים גבוהים, שמאפשרות למשקיע לקבל חשיפה לאפיק הצמוד עם תשואה עודפת של כ-0.8%-0.7% על האג"ח הממשלתיות צמודות המדד. ההשקעה באפיק הזה מאפשרת ליהנות מהצמיחה הגבוהה במשק ומהשיפור ברווחיות החברות.

אפשרות נוספת היא חשיפה לשוק המניות באמצעות קרנות מנוהלות. הקרנות האלה משלבות חשיפה לרכיב המניות בשיעור נמוך יחסית, של 10%-20%, כשהיתרה מושקעת באג"ח. השקעה בקרנות מנוהלות משלבת ברוב המקרים את שני האפיקים הקודמים שהזכרנו, אג"ח שקליות וקונצרניות, ומאפשרת חשיפה לשוק המניות, שנהנה מהצמיחה הגבוהה במשק ומתהליך הפחתת הריבית.

" אפקט השיווק: אנחנו מתייחסים לפדיון המק"מ בשבוע הקרוב באופן דומה בו התייחסנו לכל פדיון מק"מ מדי חודש, ומציגים את האלטרנטיבות שאנחנו רואים לנכון. אנו מודעים לכך שהמתחרים שלנו העלו משמעותית את היקף הפרסום שלהם, אבל אנחנו דבקים בתפיסתנו, שמה שקובע בסופו של דבר זה ניהול ההשקעות ולא הפרסום.

מגדל שוקי הון: אג"ח קונצרניות מדורגות במח"מ קצר

" רעיונות השקעה: לאחר תקופה ארוכה של דיסאינפלציה, שנבעה מעיוות בשער החליפין ומעיוות מדידת המדד, מתחת לפני השטח מתרחשת עליית מחירים. עליית המחירים הזו תבוא על רקע הצמיחה במשק, הירידה ברמת האבטלה, הגידול בביקושים של הצרכן הישראלי והעלייה בהכנסה הפנויה. עליית המחירים שאנחנו צופים נבלמת לעת עתה על ידי חולשת הדולר, שיוצרת כוח נגדי שממתן את שיעור עליית המדד. אבל השילוב של הורדת הריבית, התנאים המאקרו-כלכליים שהזכרנו והעלאות השכר במשק הן מתכון בטוח לאינפלציה מחודשת בטווח הבינוני.

מכאן נגזר אפיק ההשקעה המומלץ שלנו באגרות החוב: האג"ח הקונצרניות המדורגות וצמודות המדד, עם מח"מ קצר של שנתיים עד ארבע שנים. אנחנו ממליצים על האפיק הזה מפני שהתשואה בו גבוהה יותר מזו שמציע האפיק השקלי הממשלתי הלא-צמוד, ובנוסף מגולמת בו רמת סיכון נמוכה יחסית, בגלל השימוש באג"ח מדורגות של חברות מבוססות. גם השימוש במח"מ קצר יחסית מקטין את הסיכון הכרוך בהשקעה.

ככלל, ניתן למנות שני גורמי סיכון עיקריים שמשקיעים באג"ח ארוכות לוקחים: החשיפה לשינויי ריבית והחשיפה לשינוי בסביבה העסקית. כשאנחנו מסתכלים היום על התשואה המתקבלת במח"מ הארוך, אנחנו מגיעים למסקנה שהתשואה לא שווה את הסיכון. לכן אנחנו מעדיפים להשקיע במח"מ קצר יותר וליהנות מתשואה זהה עם סיכון נמוך יותר. בנוסף, השקעה באג"ח צמודות יגנו עלינו מפני אותן עליות מחירים שהזכרנו בתחילה.

לצד ההשקעה באג"ח הקונצרניות שהזכרנו, אנחנו ממליצים להותיר אחוז מסוים באפיק המנייתי, שכן להערכתנו, רמת הסיכון בבורסה לא גבוהה מדי.

" אפקט השיווק: אנחנו עורכים מאמצים שיווקיים ומפרסמים את קרנות הנאמנות שתואמות את פילוסופיית ההשקעה שלנו ואת השקפתנו ביחס למציאות הכלכלית הקיימת. מאמצי שיווק הקרנות באים לידי ביטוי בפרסום אינפורמטיבי בעיתונות וכן בעבודת שטח הסברתית מאומצת מול יועצי ההשקעות בבנקים, בנוגע לאלטרנטיבות ההשקעה שאנחנו מציעים ללקוחותיהם.

איפקס קרנות נאמנות: קרנות סולידיות ושחר פאר

" רעיונות השקעה: הירידה המתמשכת בריבית בנק ישראל לרמה של 3.5% היטיבה מאוד עם שוק אגרות החוב ושוק המניות כאחד. מיעוט הנפקות ממשלתיות, רק 6.5 מיליארד שקל ב-3 החודשים הקרובים לעומת פדיונות ממשלתיים בהיקף של כ-22 מיליארד שקל, יגרמו לעודפי ביקוש כמעט בכל אפיקי ההשקעה, ובעיקר באפיקים הסולידיים. אם בעבר חלק גדול מפדיונות המק"מים מוחזר לטובת הסדרות החדשות, הרי שירידת הריבית גרמה לכך שרמות התשואה הנוכחיות כבר אינן אטרקטיביות, ונראה כי הפדיונות יופנו בחלקם הגדול לאפיקי השקעה אחרים.

בתחום הסולידי האפיק שירכז את תשומת הלב המרכזית יהיה האג"ח הקונצרניות, שמאופיינות בעודפי תשואה בהשוואה לאג"ח הממשלתיות. המרווח, של 0.4%-1%, תלוי ברמת הדירוג של האג"ח, גבוה יחסית למקומות אחרים בעולם. בארה"ב, למשל, המרווח הוא של 0.25%-0.6%. בנוסף, האפיק הקונצרני ברובו צמוד מדד, ואם אכן תכניותיו של בנק ישראל יתממשו והאינפלציה בארץ תחזור למרכז היעד, כ-2%, האפיק הקונצרני יספק את ההגנה המתאימה. באפיק השקלי הנטייה תהיה להשקיע בטווחים בינוניים עד ארוכים, שמספקים תשואה שוטפת גבוהה יחסית למכשירים הקצרים, גם אם לא יהיו רווחי הון נוספים. הריבית, צמיחתו המרשימה של המשק והרוח הגבית משוקי העולם, יתמכו בהמשך המגמה החיובית. אפיק נוסף שיכול להוות אלטרנטיבה מעניינת הוא שוק המניות. רמת הסיכון בשוק המניות גבוהה ודורשת התמחות בבחירת המניות שירכיבו את תיק ההשקעות. לכן מומלץ לפעול באמצעות קרנות נאמנות המתמחות בבחירת מניות.

" אפקט השיווק: במועד הנוכחי העלינו קמפיין לקרנות הנאמנות הסולידיות שלנו, שמשקפות את האסטרטגיה שהצגנו, בהשתתפות הטניסאית שחר פאר. "