הושג הסכם לפיצוי העסקים בשדרות ואזור עוטף עזה לשבועיים האחרונים של מאי

המעסיקים יגישו את התביעות למס רכוש, ותוך 14 יום יקבלו מקדמות פיצוי בגובה 75% מהנזק בתביעתם; הסכם הפיצוי קובע כי תוך 90 יום תאושר בקשת התביעה הכוללת, בקיזוז המקדמה

הושג הסכם לפיצוי העסקים בשדרות ואיזור עוטף עזה לשבועיים האחרונים של מאי, במסגרתו קבעו אמש הממונה על התקציבים באוצר, קובי הבר, יו"ר ההסתדרות עופר עיני ונשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, כי יינתן פיצוי לעסקים ולמפעלים בשדרות ועוטף עזה. תקופת הפיצוי נקבעה ל-16-30 במאי.

המעסיקים יגישו את התביעות למס רכוש ותוך 14 יום יקבלו מקדמות פיצוי בגובה 75% מהנזק בתביעתם.

הסכם הפיצוי קובע כי תוך 90 יום תאושר בקשת התביעה הכוללת, בקיזוז המקדמה בעוד בדיקה שלא תסתיים תוך 90 יום, תזכה את בעליה בפיצוי כאילו התקבלה במלואה, והוא יפוצה במלוא גובה תביעתו.

איזור הפיצוי כולל את כל האיזור של שדרות ועוטף עזה לפי המפה של פיקוד העורף.

ביחס לחודש יוני, נקבע כי אלא אם תהיה הוראה אחרת של פיקוד העורף, העובדים חייבים להגיע לעבודה והעסקים יפעלו. "אנחנו מרוצים מההסכם שנקבע כי ראוי להתייחס לאיזור זה בהתיחסות מיוחדת", אמר ברוש לגלובס. "הבעיה באיזור אינה בת שבועיים, אלא שהתקופה הזו היא רק הקצה של תקופה קשה מאוד בת 6 שנים".

התביעות שיגישו המפעלים והעסקים יכללו שכר עבודה, אובדן מחוזר, אובדן רווח, הוצאות קבועות שנגרמו לעסק/מפעל למרות שלא עבד, הוצאות מיוחדות שנגרמו לעסק לצרכי מיגון ובגלל המצב ועוד.

בשבוע שעבר פנתה התאחדות התעשיינים למשרד ראש הממשלה בבקשה לבצע מיגון דחוף במפעלי שדרות. בשיתוף עם פיקוד העורף הוגש בתוך יומיים סקר מפורט על הצורך במיגון מפעלים, ובעקבות זאת כבר מתקיים בימים אלה מכרז לרכישת חדרי ביטחון מבטון (בהיקף 70 חדרי ביטחון). המימון הוא של 50% ע"י משרד ראש הממשלה ו-50% המפעלים עצמם (עלות כל חדר ביטחון כ-20- 50 אלף שקל).

בימים אלה מתקיים המכרז ותוך שבועיים מצפים כי יסתיים מיגון המפעלים בפועל. החל מהשבוע שעבר חוברו לכל המפעלים באיזור מערכות כריזה שמודיעות על שחר אדום לקראת נפילות קרובות, יציאה מחדרי הביטחון והודעות מיוחדות אחרות של פיקוד העורף.

עוד נודע כי במטה החירום של התאחדות התעשיינים שפועל בשדרות מהשבוע שעבר לטיפול בבעיות המפעלים, מועסקים פסיכולוגים המספקים שירות ותמיכה לעובדים והנהלות המפעלים. שירות זה ממומן 2/3 בידי התאחדות התעשיינים ו-1/3 בידי כל חברה.

סיוע נוסף למפעלי שדרות נעשה אתמול בעקבות פנייה מיוחדת של שר התמ"ת, אלי ישי, לפיה אישרה מנהלת מרכז ההשקעות בתמ"ת את כל בקשות ההרחבה של מפעלים בשדרות והססיבה, שחלקן ממתינות מזה כשנתיים עקב מחסור בתקציבים שגרם לאישור בקשות משנים קודמות. בעקבות הנחיית השר ישי, קיבלו מפעלי שדרות עדיפות.
כמו כן הבטיח הממונה על התקציבים באוצר, קובי הבר, לנשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, להשיב לו בימים הקרובים האם האוצר יאשר הקמת קרן הלוואות לעסקים קטנים באיזור, לעסקים ומפעלים במחזור של עד 30 מיליון שקל, להלוואות בערבות מדינה בגובה עד 5 מיליון שקל.