ימים ספורים לאחר ה-11 בספטמבר הוחלט להקים מרכז שיבטיח עליונות ביטחונית מוחלטת בשטח האווירי של ישראל

הבוקר נחשף בגלי צה"ל כי בנייתו הושלמה לפני כחודש והוא מופעל על ידי אנשי "אלביט" ובכירי אגף הביטחון במשרד התחבורה

הצצה ראשונה למרכז הסודי: ימים ספורים לאחר מתקפת הטרור האווירית על ניו-יורק, ב-11 בספטמבר, החלו להתקיים דיונים סודיים בחסות אגף הביטחון במשרד התחבורה, במטרה להקים מרכז משוכלל שיבטיח עליונות ביטחונית מוחלטת באוויר. לפני שנתיים אישרה הממשלה את הקמתו את הממל"ט, מרכז מבצעי לאבטחת התעופה. הבוקר נחשף בגלי צה"ל כי בנייתו הושלמה לפני כחודש והוא מופעל על ידי אנשי "אלביט" ובכירי אגף הביטחון במשרד התחבורה.

לגלי צה"ל ניתנה הזדמנות נדירה להיכנס פנימה ולראות איך המערכת הזאת עובדת בזמן אמת. "נניח מגיעה טיסה מאסטרדם ונוחתת ב'בן-גוריון'", תיאר אחד מעובדי ממל"ט, "יש לנו איש מסוים בתוך הטיסה שאיתו אנחנו צריכים לברר לצורך מה הטיסה באה. יש שם את כל הפרטים על הטייסים, הדיילים ועל הנוסעים עצמם".

במגבלות הצנזורה, מובאים בזאת פרטים על המערכת הביטחונית: 18 אנשים אחראיים על תפעול המרכז, 6 מהם מוצבים במרכזי הבקרה בצפון ובדרום. תפקידם לבדוק כל מטוס שנכנס לשטח האווירי של מדינת ישראל, להצליב נתונים ולספק מודיעין בזמן אמת עבור חיל האוויר.

זה המקום שמזהים בו מטוסים חשודים שעשויים להוות איום, ומהמרכז יוצאות ההמלצות לדרגים הגבוהים. "ישראל אטומה היום הרבה יותר מבעבר" ראש אגף הביטחון במשרד התחבורה, דני שנער, אמר הבוקר בראיון לגלי צה"ל כי המרכז מחזק מאוד את היכולת של ישראל לסכל כל ניסיון לבצע פיגוע אווירי בשטחה: "האטימות של ישראל הרבה יותר גדולה עכשיו, והסבירות לתקלות בנושא ירדה משמעותית".

לדברי שנער, מדובר בתקדים ביטחוני משמעותי ברמה בינלאומית: "זו מערכת יחודית שלא מוכרת בעולם. מדובר בפיתוח ישראלי שלהערכתי יצא באיזשהו שלב גם לחו"ל. אני לא מכיר מערכות ללא כשלים", הוסיף שנער, "אבל אנחנו פעלנו כדי לצמצם לגמרי את הכשלים. בחודש האחרון, כשהמערכת פועלת, ירדו מספר המקרים שבהם עלתה הכוננות האווירית".