לימור לבנת: ציפי לבני לא יכולה להיות ראש ממשלת ישראל. אין לה מספיק ניסיון ואנחנו צריכים עכשיו מישהו שנוכל להפקיד בידיו את הכפתור האדום

לבנת ל"ליידי גלובס": "לגיטימי לא לאהוב את נתניהו, אבל יש לו יכולת לקרוא מפה אסטרטגית, פוליטית ובינלאומית יותר מהאחרים. האופי לא משתנה בגילו, אבל הוא למד מטעויות" * "אני קשוחה? אני ממש חתלתולה מבפנים. מלאך"

אחרי שכיהנה במשך שנים כשרה, קודם כשרת התקשורת (19961999) ואחר כך כשרת החינוך (20012006), בממשלות נתניהו ושרון, הגיעה לימר לבנת (57) בבחירות הפנימיות של הליכוד לכנסת ה-17 למקום העשירי, וזה כשנה היא חובשת את ספסלי האופוזיציה.

היא אמנם רשומה כממלאת מקום בוועדת החוץ והביטחון וכחברה בוועדה לענייני ביקורת המדינה ובוועדה למאבק בנגע הסמים, אבל נדמה שלבנת, שהייתה אורחת קבועה בכותרות העיתונים, נמצאת בסוג של תקופת צינון.

- משעמם להיות באופוזיציה?

"זה לא שמשעמם, אבל זה אחרת. אני לא בתפקיד ביצועי, התפקיד שונה בהגדרתו: פחות שעות עבודה, פחות מחייב מבחינת העומס או האחריות שמוטלים עליי".

- ציפי לבני קיבלה החלטה נכונה?

"מבחינה פוליטית, זה מאוד השתלם לה. בזכות זה היא הגיעה לאן שהגיעה. לבני הימרה על סוס פוליטי. לפעמים מרוויחים מזה ולפעמים לא".

- היית פעם הבטחה בליכוד, אבל מעולם לא התמודדת על ראשות המפלגה ואת לא נעשית צעירה יותר. היו לך הרהורי פרישה?

"אני חיה פוליטית. זו בחירה שעשיתי לפני שנים. זה לא אומר שאני לא בוחנת את עצמי מחדש כל כמה שנים. כשהפסדנו בבחירות והלכנו לאופוזיציה שאלתי את עצמי את השאלה הזו, אבל קיבלתי החלטה שאני פה, שאני בפוליטיקה כדי להישאר. אני לא מתלבטת כרונית".

- מדו"ח הביניים של ועדת וינוגרד עולה, שכדי להיות ראש ממשלה או שר ביטחון בישראל צריך ניסיון ביטחוני ומדיני. האם זה אומר שאישה לא יכולה להיות ראש ממשלה?

"אישה יכולה להיות ראש ממשלה בישראל ובלבד שיש לה את הניסיון המספיק, לאו דווקא בנושאים צבאיים קונקרטיים, אלא בניהול, בישיבה בממשלה לאורך שנים, בקבינט, במקומות שבהם אנחנו יודעים שמתקבלות הכרעות והחלטות. זה צריך להיבחן לגופה של אישה. חלילה לנו להגיע למסקנה שרק איש צבא יכול להיות ראש ממשלה".

- מה זה אומר על לבני, האם הניסיון שלה מספיק כדי לכהן כראש ממשלה?

"אני חושבת שכדי שציפי לבני, או כל אחד אחר, יהיה מועמד לראשות ממשלה, הוא חייב להיות אדם מנוסה, שהוכיח את עצמו. פוליטיקאי שעובר ממשרד למשרד ומכהן כמה חודשים פה וכמה חודשים שם, לא הופך למדינאי או לפוליטיקאי מנוסה, שאפשר להפקיד בידיו את הכפתור האדום. צפויים לנו עימותים קשים עם איראן ובו זמנית מול סוריה, החמאס והחיזבאללה, וזה לא מספיק".

- אז לבני יכולה להיות ראש ממשלה או לא? האם השירות שלה במוסד לא הקנה לה את הניסיון הדרוש?

"אחרי שוועדת וינוגרד אמרה על אולמרט, שהיה שר וחבר כנסת, שאין לו מספיק ניסיון ושהוא כשל ברמה האישית, אז אני חושבת שלא נוכל להחליף את חוסר הניסיון הזה בחוסר ניסיון עוד יותר גדול. ישראל לא יכולה להיות מעבדת ניסויים. המדינה ספגה יותר מדי, נחבטה יותר מדי, והיא עומדת בפני משימות וסכנות קשות מדי. לכן, לעת הזאת, אנחנו ראויים וצריכים ראש ממשלה שיהיה אפשר לסמוך עליו הרבה יותר, גם על הראייה האסטרטגית שלו וגם על היכולת הביצועית שלו".

- האם את נמצאת בתמונת ההתמודדות?

"יכול להיות, אבל כרגע זה לא רלוונטי. בנימין נתניהו הוא מועמד הליכוד ואני תומכת בו לראשות הליכוד ולראשות הממשלה. נאמרו עליו הרבה דברים, היחס אליו הוא אמביוולנטי. אוהבים לאהוב אותו, אבל אוהבים גם לשנוא אותו. אפשר לא לאהוב אותו, זה לגיטימי, אבל יש לו היכולת לקרוא את המפה האסטרטגית, הפוליטית והבינלאומית יותר מאשר לכל האחרים. עובדה שהוא דיבר על הסכנה האיראנית במשך שנים ואף אחד לא התייחס לזה, ופתאום איראן הפכה לאיום קיומי על שלום העולם, ולא רק על ישראל. לא סתם, זה אדם שיש לו היכולת, ולא מעניין אותי מה אומרים עליו".

- איך מצב היחסים ביניכם היום?

"מצוין".

- את מאמינה שהוא באמת השתנה?

"אנשים לא משתנים בגיל כזה, האופי לא משתנה, אבל הם מפיקים לקחים. לומדים מטעויות. אני חושבת שהוא למד מטעויות. אני מדברת על יכולת או החלטה לשתף יותר, להתייעץ יותר, לדבר יותר. האם הוא באמת מסוגל לא לשחק כפרט בודד, אלא לשתף יותר אנשים מסביב? התשובה לדעתי היא כן".

חינוך בלהות

בשנת 2004 יזמה לבנת את הקמת ועדת דברת לרפורמה במערכת החינוך. הוועדה זכתה לגינויים רבים, בטענה כי התוכנית אינה ריאלית. לבנת ניסתה ליישם את מסקנותיה בתחילת שנת הלימודים תשס"ו בכמה ערים, אך הרפורמה לא קרתה בפועל. בעקבות הדו"ח נחלש מעמדה הציבורי של לבנת והיא סבלה ממסע הכפשות של ארגוני המורים.

- נעלבת ממסע ההכפשות?

"ארגוני המורים עשו לי רצח אופי. עוד לא היה שר בישראל שהושקעו 20 מיליון שקל כדי לפגוע בו ברמה האישית ולחבל בכוונה הטובה להצעיד את מערכת החינוך כמה צעדים קדימה ולגרום לארגוני המורים להתאמץ יותר בשביל התלמידים. אפילו אני, שנחשבת לקשוחה, לא עשויה מחומרים עמידים. יש דברים שפוגעים. אני בשר ודם. אמרו עליי הכול, ולכי תוכיחי שאין לך אחות".

- את מודעת לזה שיש לך תדמית קשוחה?

"יש לי תדמית קשוחה? זה לא נכון. אני ממש חתלתולה מבפנים. אני קשוחה? אני מלאך".

lilach-w@globes.co.il

הראיון המלא עם לבנת מתפרסם השבוע במגזין "ליידי גלובס"

[הרחבה במהדורה המודפסת] [לעיתון הדיגיטלי]