אולמרט בדיון הקבינט: פניה של ישראל אינן למלחמה

(עדכון) - המוסד: קריאותיו של אסד לשלום נועדו רק להוציא אותו מהבידוד הבינלאומי * בכיר בצה"ל: האפשרות למלחמה עם סוריה היא הגורם המשפיע ביותר על התנהלות הצבא כיום

הסתיים דיון הקבינט המדיני-ביטחוני שעסק באפשרויות הפעולה מול סוריה. ראש-הממשלה, אהוד אולמרט, אמר במהלך הדיון כי פניה של ישראל אינן למלחמה: "יש להיזהר מתסריט של הערכות שווא, שעלול להביא להידרדרות ביטחונית. ישראל פעולה בערוצים מדיניים על מנת להעביר את המסר הזה לדמשק", אמר ראש הממשלה במהלך הדיון. אולמרט אף הנחה את השרים שלא לעסוק בנושא בכלי התקשורת.

במהלך הדיון שמעו הנוכחים סקירות מפי גורמים בצה"ל, במוסד, במועצה לביטחון לאומי, ומשרד החוץ. בתחילת הדיון נמסר כי אגף המודיעין של צה"ל, המועצה לביטחון לאומי ומרכז המחקר של משרד החוץ תומכים באפשרות של פתיחה בערוץ הידברות עם דמשק, לעומת המוסד, המתנגד למשא ומתן בטענה כי קריאותיו של הנשיא בשאר אסד לשלום נועדו רק להוציא אותו מהבידוד הבינלאומי. ההערכות הן כי ראש הממשלה, אהוד אולמרט, מצדד בעמדת המוסד.

קצין בכיר בצה"ל אמר הבוקר כי "האופציה של מלחמה בקיץ מול סוריה היא הגורם המשפיע ביותר כיום על התנהלות הצבא". בשיחה עם גלי צה"ל סיפר הקצין כי צה"ל נערך בין השאר לתרחיש של מחטף סורי ברמת הגולן, תוך שיתוק הצפון באמצעות ירי של אלפי טילים ורקטות אל העורף הישראלי, בניסיון לעכב את גיוס המילואים.

מספר גורמים התבטאו אתמול (ג') באשר למצב הביטחוני בין ישראל לסוריה: שר הביטחון, עמיר פרץ, אמר כי אין בידי מערכת הביטחון מידע שיכול להצביע על כך שסוריה מעוניינת לפתוח במלחמה נגד ישראל והוסיף "אני מקווה שההסלמה של המילים לא תהפוך להסלמה אמיתית". הבוקר אמר פרץ כי מאזן האימה בין סוריה לישראל הוא המתכון הנכון, הגורם לצדדים לשקול פעם נוספת, לפני שנכנסים להרפתקה. לדבריו, "הסלמה מילולית עלולה להוביל להסלמה במעשים, ולכן צריך לצמצם בהצהרות מיותרות".

לעומתו, אמר אתמול ראש אגף המודיעין של צה"ל, אלוף עמוס ידלין, כי הצבא הסורי מוכן היום למלחמה יותר מבעבר. בדיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת הוסיף ידלין כי הסורים נערכים במבנה הגנתי להרחבת מערכי האש שלהם, והם מבצעים לאחרונה תרגילים תכופים בסדרי גודל גדולים מבעבר. "היא מבצעת ניקוי מוצבים יסודי ותרגילים גדולים. הם מגיעים למצב מוכנות למלחמה יותר מבעבר, אך זה לא אומר שסוריה מוכנה למלחמה כבר מחר", אמר ידלין.

מנגד, הכריז אתמול חבר הפרלמנט בדמשק מוחמד חבש כי לו היה זה תלוי בעם הסורי, היתה פורצת מלחמה כבר מזמן. "הרחוב רוצה את הגולן בחזרה", אמר חבש.