הקונגרס האמריקני שוב קרא לממשל להעביר את שגרירות ארה"ב מת"א לירושלים

בוש כבר הודיע ביום ו' שישתמש בסמכותו ויימנע מיישום החוק לחצי שנה נוספת * היוזמה מוגדרת כ"בלתי מחייבת", פטורה מחתימת הנשיא והערך שלה הוא סמלי בלבד

בחוק נטול שיניים שוב קרא בית-הנבחרים לממשל לפעול להעברת שגרירות ארה"ב מת"א לירושלים. יוזמת החקיקה, שמוגדרת כ"בלתי מחייבת", פטורה אפוא מחתימת הנשיא והערך שלה הוא סמלי בלבד.

עיתויה, מלאת 40 שנה למלחמת ששת הימים, נועד לתת ביטוי להלך הרוח של מחוקקים רבים, שמצדדים זה מכבר בהקמת שגרירות אמריקנית בירושלים, ושמבינים, עם זאת, שמהלך כזה אינו בר-יישום במציאות הפוליטית במזה"ת.

למעשה, החוק החדש נועד להראות לבית הלבן שהקונגרס לא שכח את חוק ירושלים מ-1995. חוק זה חייב את משרד החוץ האמריקני להתחיל בבניית השגרירות בבירת ישראל ואף הקציב כספים למטרה זו. כמקובל בחוקים רבים, מנסחי החוק הותירו לנשיא פתח מילוט: הכרזה שבניית השגרירות תגרום נזק לאינטרסים של ארה"ב.

הנשיא דאז, ביל קלינטון, וממשיכו, ג'ורג' בוש, ניצלו את פתח המילוט כל חצי שנה, כמצויין בחוק והשגרירות האמריקנית, כידוע, מוסיפה להשקיף על הים התיכון מבניינה ברחוב הירקון. בוש הכריז שוב ביום ו' על הנזק שתגרום העתקת השגרירות לירושלים.

נוסח החוק משבח את ישראל על "ניהול העיר המאוחדת במשך 40 שנה, שבמהלכן כיבדה ישראל את הזכויות של כל הקבוצות הדתיות". החוק אף קורא לנשיא לפעול ליישום החוק מ-1995. הסנאט צפוי לסמוך ידו על חקיקה דומה כבר השבוע.