"אנחנו נפגשים עם שרי חוץ בעולם ומספרים שאין בנייה בשטחים, ומסתבר שאנחנו פשוט משקרים"

כך אמר דיפלומט ישראלי בכיר המשרת בימים אלה בחו"ל, בתגובה לפרסום גלי צה"ל לפיו נמשכת הבנייה בהתנחלויות ביהודה ושומרון

דיפלומט ישראלי בכיר, המשרת בימים אלה בחו"ל, הגיב הבוקר בזעזוע לפרסום גלי צה"ל, לפיו נמשכת הבנייה בהתנחלויות ברחבי יהודה ושומרון. "אנחנו המומים מהפרסום - שולחים אותנו לשקר", אמר המדינאי הבכיר, "אנחנו נפגשים עם שרי חוץ ברחבי העולם ומספרים שאין בנייה בשטחים, ומסתבר שאנחנו פשוט משקרים".

בגלי צה"ל פורסם הבוקר כי תנועת ההתיישבות "אמנה" בונה בימים אלה כ-100 יחידות דיור חדשות ברחבי יהודה ושומרון, חלקן הגדול כבר נמכרו. על יחידות דיור נוספות מתנהל בימים אלה משא-ומתן עם רוכשים אפשריים.

גורמים מדיניים אמרו הבוקר כי המשך הבנייה מנוגדת להבטחות שהעניקה בעבר ירושלים לארצות-הברית ולירדן, לפיהן הופסקה הבנייה בשטחי יהודה ושומרון. מדובר ביחידות שבנייתן אושרה על ידי הממשלה כבר לפני כמה שנים, ואולם ההחלטה טרם מומשה.

יו"ר מועצת יש"ע: "הבנייה חוקית לגמרי"

ממועצת יש"ע נמסר כי הביקוש לדירות - גדול מאוד. 30 מיחידות הדיור צפויות מתוכננות להיבנות בישוב אלון, הסמוך לירושלים, בדרך ליריחו. בנוסף, שכונות חדשות אמורות להיבנות בישובים יקיר, רבבה וקרני שומרון. תנועת "אמנה" להתיישבות בשטחי יהודה ושומרון מנוהלת על ידי פעיל הימין זאב (זמביש) חבר.

יושב-ראש מועצת יש"ע, בנצי ליברמן, אמר הבוקר בראיון לגלי צה"ל כי אין מניעה לבניית יחידות הדיור: "מדובר פה בבנייה כמו כמו כל בנייה במדינת ישראל. קבלן שמחזיק בקרקע פרטית לא שואל אף אחד מתי להתחיל לבנות. אם יש לו אישורים, הוא יכול להחזיק אותה אפילו 30 שנה ולהתחיל לבנות מתי שהוא רוצה".

ביילין: מדובר בבנייה בלתי חוקית

לעומתו, אמר יושב-ראש "מרצ", יוסי ביילין, כי אי-אפשר לצבוע את המהלך בצבעים שונים - מדובר בבנייה בלתי חוקית: "ההתנחלויות האלה, הבנייה הזו - זה הדבר הכי נורא מבחינת הגורמים הפראגמטיים במחנה הפלשתיני. נניח שלא מקימים כפר חדש אלא שכונה חדשה - את כל המשחקים האלה של המתנחלים אנחנו מכירים אותם כבר 40 שנה".

בתגובה לפירסום אמר יושב-ראש תנועת "שלום עכשיו", יריב אופנהיימר, כי ממשלת אהוד אולמרט מקימה התנחלויות יותר מכל ממשלה אחרת: "ממשלת אולמרט שיקרה לציבור, ובמקום לבצע התכנסות ויציאה מהשטחים היא משיכה את תנופת הבנייה בהתנחלויות. בפועל, הממשלה הנוכחית היא אחת הממשלות הימניות והקיצוניות ביותר שכיהנו בשנים האחרונות".