הבנק המרכזי האירופי העלה את הריבית ל-4%, הרמה הגבוהה ביותר מזה שש שנים

הבנק המרכזי האירופי העלה היום (ד') את הריבית העיקרית שלו בעוד רבע נקודת אחוז, מ-3.75% ל-4%, הרמה הגבוהה ביותר מאז אוגוסט 2001. ההחלטה שהתקבלה היום היתה צפויה בשוק ההון, ותשומת הלב תופנה כעת אל רמזים על העלאות רבית נוספות בעתיד במרחב האירו.

הערב עומד הבנק המרכזי האירופי, ה-ECB, לפרסם במסיבת עיתונאים את תחזיותיו המעודכנות לגבי שיעורי הצמיחה והאינפלציה הצפויים במרחב האירו בשנת 2007. לפי הערכת משקיפים, אם תחזית האינפלציה תהיה גבוהה מן היעד שקבע הבנק, העלאת ריבית נוספת תיתכן בספטמבר השנה.

השווקים יעקבו אחרי הודעתו של ז'אן-קלוד טרישה, נשיא ה-ECB. עם זאת, טרישה לא צפוי היה לשגר איתות ברור לגבי צעדיו הבאים של הבנק המרכזי, מעבר להדגשת מחויבותו של ה-ECB לשמור את האינפלציה ברמה נסבלת מבחינתו.

מאז דצמבר 2005, ה-ECB העלה את ריבית הריפו (על רכישה חוזרת של מק"מים) , הריבית העיקרית שלו, שמונה פעמים, תמיד ברבע נקודת אחוז, ובסך הכל מ-2% בשנה ל-4% כעת. העליות התאפשרו על ידי ההאצה בצמיחה הכלכלית במרחב האירו ובאיחוד האירופי בכלל, אך הצמיחה הוסיפה להיות חזקה יחסית גם אחרי העלאות הריבית, והבנק המרכזי החל לחשוש מפני בנייה מחודשת של לחצים אינפלציוניים.

הריבית הגבוהה ביותר במרחב האירו נרשמה באוקטובר 2000 - 4.75% - אך באותה עת נסחר האירו בשוקי המט"ח בעולם ברמות נמוכות בהרבה מאשר כיום.

ה-ECB מודאג גם מן הקצב המהיר של הגידול באמצעי התשלום ובהיצע הכסף במרחב האירו.

במארס, ה-ECB ניבא שהאינפלציה במרחב האירו תהיה השנה סביב 1.8%. הצמיחה המשוערת בתוצר הכלכלי של מרחב האירו השנה תהיה, לפי תחזית זו, 2.5%. בינתיים העלו כלכלנים עצמאיים את תחזיות הצמיחה שלהם, וכן את תחזית האינפלציה, לאור נתונים מקרו כלכליים חיוביים נוספים שהתקבלו מאז מארס, ביניהם נתוני אמון עסקים וצרכנים גבוהים במיוחד.