אופטימיות כלכלית: מדד אמון הצרכנים טיפס ב-5 נקודות במאי לשיא של 6 שנים

עלה לרמה של 90 נקודות; עיקר השיפור בהערכת המצב הכלכלי השוטף והמצב האישי העתידי ■ להורדת חוברת המדד

מדד אמון הצרכנים של ישראל עלה במאי ב-5 נקודות, בהמשך לעלייה של נקודה באפריל ושל 3 נקודות במארס. המדד טיפס לרמה של 90 נקודות, הגבוהה ביותר שנרשמה מזה שש שנים.

מדד אמון הצרכנים
 מדד אמון הצרכנים

מאז תחילת השנה עלה המדד, מבית גלובס מחקרים, ב-12 נקודות, לאחר שחיקה במחצית השנייה של 2006. עליית המדד במאי נובעת בעיקר מהמשך השיפור בהערכת המצב הכלכלי השוטף של המשק ומשיפור בציפיות לגבי המצב הכלכלי האישי בעוד שישה חודשים. זאת לצד תיקון כלפי מטה בציפיות לגבי מצבו של המשק בעוד שישה חודשים.

עלייתו של מדד אמון הצרכנים בחודשים האחרונים נרשמת למרות הסערות הפוליטיות, המתיחות הבטחונית בדרום ודיווחים על חקירות בכירים. נראה כי השפעת גורמים אלה מינימלית, ומתבטאת בצורה מינורית בציפיות לגבי מצב המשק העתידי. הציבור, כך עולה, בוחר להתמקד בנתונים הכלכליים החיוביים המתפרסמים על מצבו הנוכחי של המשק ולהתנתק מנתונים חיצוניים לכלכלה.

באופטימיות לגבי מצבו הנוכחי של המשק מגיע המדד החודש לשיאים. נתון המגמה למאי דומה למה שנרשם בנובמבר 2000, כלומר הציבור חזר, פחות או יותר, לרמת הערכותיו ערב פרוץ האינתיפאדה השנייה.

ניתוח המדד, המבוצע על ידי גלובס מחקרים בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן, מלמד על המשך השיפור בסנטימנט הצרכני של הציבור. עתה נראה, כי ההאצה בצריכה אשר נרשמה ברבעון הראשון של 2007 צפויה להימשך אל תוך המחצית השנייה של השנה.

פילוח דמוגרפי של נתוני המדד, המבוסס על סקר המבוצע על ידי מכון חנוך ורפי סמית, מראה כי השינוי האופטימי במגמות משותף כמעט לכל הקבוצות באוכלוסייה. קבוצות אשר היו בחודשים הקודמים פחות אופטימיות - בעיקר נשים, בעלי הכנסה ממוצעת ובני 50 ויותר - מיישרות קו עם קבוצות אופטימיות יותר.

עוד עולה החודש מסקר המדד, כי נמשכת העלייה בכוונות הרכישה של הציבור בתחום המוצרים בני קיימא ובתחום הרכב, לעומת שחיקה בכוונות הרכישה בתחום הנדל"ן.

להורדת חוברת המדד