אל תגורו ליד ההורים

שמאי המקרקעין החליטו לנקוט עמדה גם באחד הויכוחים הקלאסיים בקרב רבים מהזוגות הצעירים: בדיקה שערכה לשכת השמאים גילתה, כי מרבית הזוגות שהתעקשו במהלך 40 השנים האחרונות לרכוש דירה בעיר בה נולדו וגדלו, הפסידו לא מעט כסף בהשוואה לאלו שהעזו ועקרו לעיר אחרת, הרחק מההורים.

על-פי הנתונים, בפרספקטיבה של שנים ניתן להיווכח שב-85% מהמקרים זוכה מי שהתרחק ממרכז חייו ליהנות מעלייה משמעותית בערך הנכסים - בשיעור של 10% עד 25% - לעומת מי שממשיך להתגורר בעיר הולדתו.

רן וירניק, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, מדגיש כי הסיבה לכך היא פשוטה בתכלית. "תהליך הפרבור והשיפור ברמת המינוע (מספר מכוניות לנפש) שנוצר במהלך השנים גרם לכך שערים שנחשבו בעבר לפריפריאליות ולא מבוקשות, הפכו להרבה יותר מרכזיות ומבוקשות, עובדה שהשפיעה גם על רמת המחירים". כך לדוגמה, מי שעבר בשנות ה-70 מדירת 2 חדרים צפופה וישנה במרכז תל אביב, יכול היה באותו מחיר לרכוש דירת 5 חדרים ענקית ברעננה. הדירה התל אביבית שווה כיום אותו הדבר, בעוד הדירה ברעננה שווה 40% יותר.

לדברי וירניק, "הפיתוי להיות קרוב לסיר הבשר הוא גדול, שלא לדבר על הבייבי סיטר לנכדים, אבל בסופו של דבר התועלת הכלכלית מדברת בעד עצמה, וכדאי לקחת אותה בחשבון לטווח הארוך".