אירבוס בבעיה לפני הסלון האווירי בפריז; צרות לבואינג

בעוד פחות משבוע ייפתח הסלון האווירי בפריז, ואירבוס, יצרנית המטוסים האירופית, לא הצליחה עד כה למשוך לקוחות חשובים לרכוש את דגם 350A המתוכנן שלה. זאת, למרות השינויים המקיפים שהיא ביצעה בעיצוב המטוס לפני שנה. התפתחות זו תאפשר ליריבה הגדולה, בואינג האמריקנית, לבצר את מעמדה הדומיננטי בשוק המטוסים בעשור הקרוב.

אירבוס קיוותה לשקם את אמינותה בקרב הלקוחות לפני פתיחת הסלון האוויר בפריז, האירוע השנתי הנחשב ביותר בתעשייה. היא מצויה בפיגור של חמש שנים ביחס לבואינג בפיתוח דגם בגודל בינוני לטיסות ארוכות טווח. אירבוס צברה עד כה 13 הזמנות מוצקות בלבד לדגם 350A, לעומת כמעט 600 הזמנות שקיבלה בואינג לדגם המקביל שלה, 787 "דרימליינר".

איירבוס חייבת לפעול במהירות. הלקוחות - חברות התעופה והמטענים - נדחקים כדי להבטיח לעצמם מועדי אספקה של דגם דרימליינר. אירבוס הציעה הנחות גדולות ותמריצים נוספים לרוכשי 350A, לפי מקורות יודעי דבר בחברות תעופה.

דוברים של איירבוס, השייכת לחברת EADS האירופית, אומרים שהחברה במסלול הנכון, אם כי הם מודים שאירבוס מנהלת "קרב במעלה גבעה" כדי לסגור עסקאות. "זה הולך לאט יותר מכפי שמישהו אולי ציפה", אמר ג'ון ליהי, מנהל קשרי הלקוחות של אירבוס "אך איש לא דיווח לי שהוא מעוניין לבטל רכישה".

המתקפה השיווקית של אירבוס באה פחות משנה אחרי שהחברה הסכימה לעצב מחדש את ה-350A בעקבות תלונות שהמטוס לא יהיה חסכוני בדלק ובעל תחזוקה קלה כמו דגם 787 היריב. אירבוס צפויה אמנם להכריז על עוד כמה הזמנות לדגם זה בסלון בפריז, אך אינה צפויה להשיג את החגיגה התקשורתית לה היא קיוותה. אפילו אייר פראנס-ק.ל.מ, בעלת ברית מסורתית של אירבוס, טרם החליטה באיזה דגם להצטייד.

בינתיים, למזלה החלקי של איירבוס, גם מצב העניינים במפעלי בואינג אינו משופר. ייצור מטוסי 787 הראשונים, מסתבר, היה רצוף תקלות עד כה, החל ממיכלי דלק שלא מתחברים כראוי לגוף המטוס, וכלה במחסור חריף בחגורות הידוק שמהדקות את כל חלקי המטוס.

אך בואינג טוענת שהיא צפתה מראש את כל המכשולים כאשר החלה לייצר את המטוס החדש הראשון שלה מזה יותר מעשור. לדברי החברה, הבעיות נפתרות מיד אחרי שהן צצות.

התקלה האחרונה של בואינג, כפי שדווחה על ידי AP, היתה פער של סנטימטר בערך בין החלק השמאלי של תא הטייס וחרטום המטוס ובין מיכל הדלק שמותקן אחריו.