קרייג ניומרק, מייסד "קרייגסליסט", על המתכון ל-7 מיליארד דפים נצפים בחודש: "אנו לא ווב 2.0, אולי ווב 0.2 - ונוהגים בגולשינו כפי שנרצה שינהגו בנו"

ניומרק על תחושתו כמייסד האתר העצמאי היחיד ברשימת עשרת האתרים הנצפים בעולם: "אני לא מפחד מהגדולות ברשת. מי שהיו הגדולות ביותר בארה"ב לפני 100 שנה, הן לא ביג דיל היום" * לריכוז הידיעות מוועידת התקשורת והאינטרנט של "גלובס"

קרייג ניומרק, מייסד אתר לוח המודעות הפופולרי קרייגסליסט, שוחח היום בוועידת התקשורת והאינטרנט של "גלובס" עם יוסי ורדי, מייסד ICQ.

ניומרק ייסד את קרייגסליסט ב-1995 כאתר שירות לקהילה ללא רווח, מתוך אמונה עקבית בשירות לציבור. "ההיסטוריה של האתר כולה היא לעשות רק מה שמרגיש לך טוב. אנחנו לא WEB 2.0, אלא יותר דומים ל WEB 0.2".

ניומרק סיפר כי אבן דרך בהתפתחות האתר היה כשהחליט לעשות ניוזלטרים. "מה שהיה שונה אצלי הוא שהקשבתי לכל הצעה; ביקשו הצעות עבודה, הוספתי הצעות עבודה. כל מה שהציעו, הסכמתי ולקחתי בשתי ידיים. אפילו התחלתי לבקש מהם הצעות".

ניומרק: "ב-1997 האתר זכה למיליון צפיות בחודש, המון צפיות בזמנו. סירבתי להצעה לשים פרסומות באתר, לא באנרים ולא פופ-אפים". ההכרה כי צריך להפוך את האתר לעסק, חלחלה לדבריו רק בדצמבר 1998, אז הקים חברה.

"אני לא מפחד מהחברות הגדולות ברשת"

בתגובה לשאלה של ורדי על איכות השירות בקרייגסליסט, אמר ניומרק: "אנשים מרבים לדבר על ערכים. הרבה פעמים אנחנו חושבים שאנחנו פשוט מנהלים את האתר ונוהגים בגולשים כשם שהיינו רוצים שינהגו בנו. אנחנו בסך הכל מפעילים משהו שנראה לנו נכון".

ורדי: "איך אתה חש לצד העתונים הגדולים?

"אני לא חש אשמה יותר מדי. יש משהו בעיתונות שמשפיע מאוד. דיברתי עם מפיצים, ולעורכים רבים בעיתונים יש בעיות גדולות".

ורדי: לאן אתה רואה את הדפוס הולך?

"הדפוס יקר. אני אוהב אותו, אך הוא יקר. הוא נעשה חשוב פחות, לחלוטין פחות משהיה. לנו יש 23 עובדים".

ניומרק ציין עוד: "אני לא מפחד מהחברות הגדולות ברשת. החברות שהיו הגדולות ביותר בארה"ב לפני מאה שנה הן לא ביג דיל היום. אלו החיים, ואני לא מודאג מהעתיד".

ביחס לחזות האתר, הוסיף קרייג: "אני לא ממש חושב על גרפיקה יפה יותר לאתר. אנחנו צורכים כל כך הרבה מדיה, יש כל כך הרבה מסביב, שאני מעדיף להגיע לעיקר".