הממשלה החליטה: קיבוצים יוכלו להפוך למושבי עובדים

ההחלטה באה בעקבות בקשה של מספר קיבוצים, בעיקר בצפון הארץ, שנקלעו לקשיים וביקשו לפרק את המסגרת הקיבוצית

הממשלה החליטה אתמול (א') כי קיבוצים שירצו בכך, יוכלו מעתה להפוך למושבים, לאחר שישלמו למינהל דמי הסכמה. ההחלטה באה בעקבות בקשה של מספר קיבוצים, בעיקר בצפון הארץ, שנקלעו לקשיים וביקשו לפרק את המסגרת הקיבוצית.

המעבר למסגרת ארגונית של מושב עובדים תאפשר לכל אחד מהחברים לעבוד במשק משלו בניגוד למושב שיתופי או קיבוץ בהם מסגרות העבודה הן משותפות. שר החקלאות, שלום שמחון, אמר כי מדובר בקיבוצים שנמצאים בפריפריה ונקלעו למשבר כלכלי, אך למדינה יש אינטרס משיקולי התיישבות, בהמשך קיומם כיישוב חקלאי, ובהמשך אחיזתם בקרקע באמצעות עיבודה.

שמחון התנגד לסעיף של תשלום דמי הסכמה. לדבריו, גביית תשלום מהקיבוצים בעת שינוי הסיווג היא חוסר צדק משווע וכי המדינה לא אמורה לגזור "קופון" בעקבות מהלך זה. בעקבות ההתנגדות המליצה הממשלה למינהל לבחון אפשרות לאפשר תשלום דמי הסכמה מופחתים. יחד עם זאת, ההחלטה מאפשרת לאגודה לגבות מהמתיישבים החדשים כסף בעבור תשתיות בהן השקיעה בעבר. גביה זו תעשה בכפוף להנחיות היועץ המשפטי לממשלה. יצוין, שכיום נאסר על האגודות במושבים לגבות כסף מהמתיישבים החדשים.

עוד קובעת ההחלטה, שהתוכנית הפיזית של הישוב תהיה בגבולות התוכנית המאושרת, כולל ההרחבה הקהילתית. שמחון גם ביקש לאפשר לאגודה לבחור את החברים החדשים שייקלטו במושב החדש באמצעות ועדת קבלה, אך גם החלטה זו לא התקבלה. יצוין, שמועצת מקרקעי ישראל קבעה בישיבתה במהלך סוף יוני שמעתה המינהל יהיה זה שיפרסם מכרזים לקליטת חברים חדשים במושבים ובקיבוצים. לדברי שמחון, בכך מנציח המינהל את המשך קיומו באמצעות החלטות לא מוצדקות ולא הוגנות.

מזכירי התנועה הקיבוצית, זאב (ולוולה) שור וגברי ברגיל, אמרו בתגובה שהם אינם מעודדים הפיכת קיבוץ למושב, שכן לדעתם הקיבוץ המתחדש נותן מענה לרוב הבעיות. יחד עם זאת אמרו, שהם מתנגדים לדרישה להטיל על חברי הקיבוצים תשלום מס בעת המעבר למושב. לדבריהם, כל ההסדרים החוקיים קובעים במפורש פטור מתשלומים אלה.