הערכות: בר-און לא יפרק את ועדת סוארי לבחינת הפיצול ברשות המסים

נסרדישי: "לא משנה מה תחליט הוועדה - המשך האיחוד או הליכה לפיצול; מה שחשוב הוא ליצור ודאות באמצעות מינוי מנהל קבוע לרשות"

למרות הדחיפות הגדולה במינוי מנהל קבוע לרשות המסים, שר האוצר הנכנס, רוני בר-און, לא יפרק את ועדת סוארי לבחינת הפיצול ברשות המסים. כך מעריכים ברשות. מנהל רשות המסים בפועל, יהודה נסרדישי, התייחס לנושא זה אתמול בהרצאתו בכנס רואי החשבון המתקיים השבוע באילת. נסרדישי אמר כי "לא משנה מה תחליט הוועדה - המשך האיחוד ברשות המסים, או הליכה לפיצול; מה שחשוב, הוא ליצור ודאות באמצעות מינוי מנהל קבוע לרשות המסים".

מנכ"ל האוצר, ירום אריאב, מינה לפני כחודש את ועדת סוארי. בראשה עומד פרופ' רו"ח יצחק סוארי, וחבריה הם נציב מס הכנסה לשעבר, יוני קפלן; מנכ"ל משרד רה"מ לשעבר, יוסי קוצ'יק, ורו"ח אבידור אבני.

ההערכות הן כי הוועדה תמליץ על פירוק האיחוד ברשות המסים וחזרה למתכונת הקודמת, של פעילות במסגרת שני אגפים נפרדים: אגף מס הכנסה ואגף המכס ומע"מ. עם זאת, כפי הנראה תמליץ הוועדה על שיתופי-עולה בין שני האגפים.

הוועדה צפויה להמליץ על כך, אף שחלק מחבריה תומכים ברעיון האיחוד. ואולם, החברים סבורים, כי מאחר שנוצרה אווירה של התנגדות גורפת לאיחוד, שאותה מובילים יושבי הראש של ועדי האגפים, יש צורך בהפרדה. כמו כן, הניסיון הראה כי האיחוד יוצר בעיה של הקטנת מוטת השליטה.

הוועדה צפויה להתחיל לשמוע השבוע גורמים ברשות המסים, במטרה לגבש עמדתה בנושא. עד כה, מנהלת מיסוי מקרקעין ברשות המסים, ורד אולפינר, ריכזה את עבודת הוועדה וביצעה עבורה עבודת הכנה. אולפינר קיימה פגישות עם גורמים בתוך הרשות ושמעה את עמדתם בנושא הפיצול.

למרות הרצון במינוי מהיר של מנהל קבוע לרשות המסים, ההערכות כאמור הן שבר-און לא יקבל על עצמו אחריות לפרק את הוועדה, ולקבל החלטה מבלי להמתין לסיום עבודתה. לדברי גורמים ברשות המסים, אם בר-און יקבל החלטה בנושא מבלי להמתין לסיום עבודתה של הוועדה, הדבר צפוי לעורר עליו ביקורת ציבורית. כמו כן מעריכים, כי בר-און ישאיר את אריאב בתפקידו כמנכ"ל האוצר.

עוד נודע כי בשנים 2004-2005 נעזרה רשות המסים בחברה הציבורית תפן לצורך האיחוד, ושילמה על הייעוץ והליווי מיליוני שקלים. בתשובה לשאלה כמה שילמה הרשות לתפן, נמסר מרשות המסים כי לצורך מסירת מידע זה, נדרשת הסכמתה של תפן לחשוף את המידע, וזו מתנגדת.