איגודי היוצרים עתרו לבג"ץ: לבטל את הזיכיון של רשת, קשת וערוץ 10

"הערוצים המסחריים אינם עומדים בדרישות החוק והמכרז ואינם ממלאים התחייבויותיהם לשידור יצירה ישראלית ולתמיכה בקולנוע ישראלי"

ששת ארגוני היוצרים עתרו היום (רביעי) לבג"ץ בדרישה להורות לרשות השנייה על ביטול הזיכיון של קשת, רשת וערוץ 10 - או לחילופין לקבוע כי עליהן להשלים את מחויבויותיהן בתחום היצירה הישראלית לא יאוחר מאשר עד תחילת 2008, וכי אם לא ישלימו חוסרים - זיכיונן יבוטל ללא התראה נוספת.

"הערוצים המסחריים בישראל אינם עומדים בדרישות החוק והמכרז ואינם ממלאים התחייבויותיהם לשידור של יצירה ישראלית ולתמיכה בקולנוע ישראלי. מדובר בחוסרים של עשרות אחוזים לעומת ההתחייבויות, ומשמעותם עשרות מיליוני שקלים בשנה", טוענים ארגוני היוצרים בעתירה שהוגשה על-ידי עורכי הדין רון דרור ואופיר מנצ'ל ממשרד אדם, המייצגים את מטה מאבק ארגוני הטלוויזיה והקולנוע. "המצב שבו זכייניות שמאחוריהן עומדים מבכירי בעלי ההון במשק הישראלי, אינן עומדות בהתחייבויותיהן וממשיכות לעשות שימוש במשאב ציבורי שניתן להן כנגד אותן התחייבויות, הוא מצב של שחיתות ", נטען בעתירה.

היוצרים טוענים כי קשת ורשת, שזכו במכרז על בסיס ההצעות שהוגשו על-ידן, אינן עומדות בהצעותיהן וכי עוד טרם יבשה הדיו על זכייתן במכרז - הן כבר ביקשו "הקלות" שמשמעותן עשרות מיליוני שקלים בשנה. עוד טוענים היוצרים כי בסיכום הפרותיו של ערוץ 10 בשנים 2004-2006 עולה כי מדובר בחוסר של למעלה מ-100 מליון שקל (בתחום הסוגה העילית בלבד).

היוצרים טוענים, כי החל מספטמבר 2006 יודעים ברשות השנייה כי הזכיינים מפרים את החוק ואת המחוייבויות. "מדובר פה במאות מליוני שקלים בשנה שלא מגיעים אל שוק ההפקה של תעודה, דרמה וקולנוע ישראלי. אם יהיה צורך נגיע לירושלים לבניין ב'כנפי נשרים' ונפרק לבנה אחר לבנה", אמר יורם חטב, יו"ר שח"ם.

העותרים טוענים, כי על רשת היה להשקיע כ-18 מיליון שקל בדרמות שהן הפקות קנויות, אך היא השקיעה רק כ-6.7 מיליון שקל. על קשת היה להשקיע באותו תחום כ-26 מיליון שקל, אך היא השקיעה רק כ-9 מיליון שקל.

ביחס לערוץ 10 טוענים העותרים כי ההפרות גדולות יותר, וכך למשל בשנת 2004 קיים חוסר של 33 מיליון שקל, בשנת 2005 קיים חוסר של 52 מיליון שקל, ובשנת 2006 קיים חוסר של 19 מיליון שקל.

עוד מציינים העותרים, כי לערוצי הטלוויזיה משתלם יותר לשדר סדרות דרמה אמריקאיות מושקעות, משום שסדרות כאלה המופצות בכל העולם עולות כעשירית מסדרה ישראלית.

העותרים אומרים כי בראש מועצת הרשות השנייה עומד מינוי בעל מאפיינים פוליטיים, כאשר בוחשים בקדרה בעלי הון שיש להם לכאורה השפעה פוליטית והשפעה על העתיד המקצועי של ראשי הרשות השנייה.

מרשת נמסר בתגובה: "נתייחס כשנלמד את הנושא". מהרשות השנייה נמסר בתגובה: "פרטי העתירה ילמדו. הרשות השנייה תגיב בבית משפט".

בערוץ 10 סרבו להגיב על הדברים. לא נמסרה תגובת קשת.