השקל סוגר שבוע שלילי: נחלש 0.8% מול הדולר; האירו טס השבוע 2.3% בדרך ל-6 שקלים

[לאתר המט"ח][לטבלת שערים מצטלבים] בנק הפועלים: "המשקיעים הזרים ממשיכים להשקיע בישראל; השקל ייסחר במגמה מעורבת עם נטייה להתחזקות" * בנק לאומי: הדולר עשוי לעלות בשל פעולות ספקולטיביות

יום המסחר במט"ח התנהל בסימן המשך היחלשותו של השקל למול המטבעות המובילים, הדולר והאירו, תוך שהמשקיעים ממתינים לפרסום נתוני האינפלציה במשק המקומי ביום ראשון, בדמות מדד המחירים לצרכן, מה שישליך על המשך המדיניות המוניטרית של בנק ישראל וכן על כיוון השקל.

האנליסטים בממשלה, במשרד האוצר ובבנקים מעריכים שמדד חודש יוני שיתפרסם ביום א' צפוי לרדת ב-0.1%, בעקבות הוזלות במחירי פירות הקיץ. עם זאת, התחזקות הדולר והאירו יכולה לגרום להפתעות.

הדולר הוסיף היום 0.19% ושערו היציג נקבע ברמה של 4.272 שקלים, והאירו טיפס 0.14% ל-5.8887 שקלים. בסיכום שבועי, התחזק המטבע האמריקני ב-0.85% מול השקל, והמטבע האירופי הוסיף 2.3%.

כלכלני הפועלים: המשקיעים הזרים ישקיעו ויחזקו את השקל

השקל נחלש השבוע למול הדולר ובעוצמה רבה יותר למול האירו, ששערו העפיל במהלך המסחר לרמת 5.864 שקל לאירו, הרמה הגבוהה ביותר מזה שנתיים וחצי. הכלכלנים סבורים כי "התחזקותו של האירו אל מול הדולר לרמת שיא מאז הושק המטבע האירופי הכתיבה גם את המגמה אל מול השקל.

"התחזקות הדולר למול השקל, עומדת בניגוד למגמת היחלשותו של הדולר למול המטבעות העיקריים בעולם, אולם אינה לגמרי חריגה בסביבת מטבעות נוספים מקרב השווקים המתעוררים, אשר נוטים להיחלש עת עולה רמת שנאת הסיכון בעולם".

ההערכות בבנק הפועלים הן, כי המסחר בדולר-שקל יושפע בתקופה הקרובה בעיקר מהתפתחות המסחר בדולר בעולם. המסחר בישראל עשוי להיות תנודתי, שכן השקל רגיש להתפתחויות השונות בעולם על רקע הפער השלילי הרחב בין הריבית השקלית והדולרית ואי הוודאות הביטחונית.

"יחד עם זאת", מציינים האנליסטים, "הגורמים התומכים במגמת ההתחזקות של השקל עדיין תקפים שכן המשקיעים הזרים ממשיכים להשקיע בישראל, על רקע הציפיות כי הכלכלה המקומית תמשיך להפגין ביצועים טובים". לפיכך, מעריכים הכלכלנים, כי השקל צפוי להיסחר בתקופה הקרובה במגמה מעורבת, תוך נטייה להתחזקות.

כלכלני לאומי: הדולר עשוי לעלות בשל פעולות ספקולטיביות

באשר לנעשה בזירת המט"ח, סבורים הכלכלנים, כי התחזקותו של הדולר השבוע למול השקל, שבאה בניגוד למגמת היחלשותו של הדולר בעולם, היא תוצר של המשבר בשוק משכנתאות ה-SubPrime, אשר "הביא להסטת כספים לעבר נכסים בטוחים יותר ובראשם אגרות החוב האמריקניות, מה שתרם להיחלשותו של השקל שנחשב לנכס פחות בטוח".

"נזכיר כי בקרב המשקיעים הפרטיים קיים פוטנציאל ניכר להסטת השקעות לחו"ל, שכן בקרב הציבור הישראלי קיימת מידה נמוכה יחסית של פיזור גלובאלי בתיק הנכסים הפיננסי, בו הרכיב המושקע בחו"ל מגיע לכ-12% בלבד מהתיק הכולל, שזהו שיעור הנמוך בכמחצית מזה המקובל במדינות אחרות הדומות במאפייניהן הכלכליים לישראל".

מכאן מגיעים הכלכלנים למסקנה כי "ללא התפתחויות מהותיות במישור הביטחוני והגיאופוליטי, ימשיך הדולר להיסחר מול השקל סביב רמת המחירים החדשה אליה הגיע. עם זאת, פעילות ספקולטיבית בשוק המט"ח והמשך יציאת כספים מהשוק המקומי עלולה להביא לעליות נוספות בשער הדולר כפי שנצפה במהלך השבוע האחרון.

"לגבי הטווח הבינוני נציין כי הדולר עלול לרשום החלשות מסויימת בעולם עקב המשך הגירעון במאזן התשלומים של ארה"ב, שצפוי להמשיך ולשרור לפחות ברבעונים הקרובים, וכן עקב גיוון יתרות המטבע של הבנקים המרכזיים המובילים בעולם. גם היציבות ואף הירידה הצפויה בריבית הפדרל ריזרב אל מול ההתחזקות הצפויה בריבית בגוש האירו עלולים לתמוך במגמה זו. מגמה זו בעולם עשוייה לחלחל בסופו של דבר גם למסחר שקל-דולר בארץ".