רק אם יש לכם ידע ואין סוף אנרגיה

צילום: רון פז

האם נכון יותר כלכלית להקים את בית חלומותינו באופן עצמאי, או שמא עדיף למסור את האחריות בידי קבלן מפתח? לכאורה, מדובר בשאלה לגמרי מיותרת: מן המפורסמות שבנייה עצמית זולה בכ-20% מרכישת קוטג' אצל קבלן מפתח, שאמנם עושה עבורך את כל עבודת הבנייה, אבל גם דורש, לגמרי בצדק, לקבל שכר עבור עבודתו ואחריותו להקמת הבית.

יחד עם זאת, נתוני לשכת שמאי המקרקעין די מפריכים השקפה רווחת זו. לדברי רן וירניק, יו"ר הלשכה, "מבחן המציאות שונה בתכלית ממבחן התיאוריה ושיחות הרעים של שישי בערב". בפועל, מדגיש וירניק, מי שהולך לבנות בעצמו משקיע בממוצע כ-10%-20% יותר ממה שתכנן מלכתחילה. הפער מוסבר הן בתקורות והוצאות שלא נלקחו בחשבון מראש (מיסוי, הוצאות על מפרט טכני, עלות כוח עבודה וכו'), והן בפיתוי להוציא יותר על הבית, הן בכמות והן באיכות, כי בית בסופו של דבר בונים בדר"כ פעם בחיים. בעקבות זאת, הפער, בסופו של דבר, מצטמק לכ-10%-15% הפרש בחלק נכבד מהמקרים.

לכך יש להוסיף שבנייה עצמית מחייבת ידע רחב, שבלעדיו טעויות יעלו ביוקר, כך שלמעשה רק מקצוענים יכולים באמת לחסוך משהו לעומת חוזה מפתח. וירניק מציין, כי מרכיב משמעותי נוסף שלא נלקח בחשבון הוא האנרגיה והזמן שלוקחת ממך הבנייה העצמית (אפילו בנייה עם קבלן מפתח יכולה להעביר אדם על דעתו - ראו מדור "בונים בית", עמ' 3).

לדבריו, "במקרים לא מעטים, הבנייה העצמית מובילה לסכסוכים בין בני הזוג ומצריכה הן כוחות נפש, הן כוחות פיזיים והן ויתור על מרכיב זמן משמעותי המושקע בזמנים כתיקונם בקריירה ובחיי המשפחה".