משקיעים תובעים את אימג'סאט ב-6 מיליארד דולר

משקיעים ישראלים ואמריקאים מבקשים מבית המשפט במנהטן להעניש את אימג'סאט הישראלית (ImageSat), המשכירה לווייני ריגול, ולקבל פיצויים בסך 6 מיליארד דולר. כך פורסם בעיתון ה"ניו-יורק סאן". בכתב התביעה, שהוגש בסוף השבוע, נטען שהחברה סירבה לספק את הציוד הלווייני הרגיש לוונצואלה, בשל יחסיו העוינים של שליט המדינה, הוגו צ'אבז, עם ישראל וקשריו החמים עם איראן.

לדברי התובעים, שורש הבעיה נעוץ בבעלות משותפת בחברה של משקיעים פרטיים והתעשייה האווירית (בבעלות המדינה). לדבריהם, הבעלות החלקית שיש למדינה בחברה פוגעת בסיכוי לחוזים רווחיים בשל שיקולים פוליטיים. לטענתם, התעשייה האווירית רוצה שהחברה תהיה פטריוטית, ומעדיפה זאת על האינטרסים הכלכליים.

עוד מציינים התובעים, שמשרד הביטחון לחץ על החברה להשעות חוזה גדול עם ונצואלה בשל לחץ שהפעילה ארה"ב בעניין. בנוסף נטען שחוזים נוספים לא יצאו אל הפועל משיקולים פוליטיים, ביניהם עם אנגולה, רוסיה וטייוואן.

התובעים הם סטפן מ.וילסון (מייסד החברה ב-94'), מייקל מוריס, ג'ואל לוין, מוריס טלנסקי ואברהם מושל האמריקאים; משה בר-לב, פטריק רוזנבאום וחיים יפרח הישראלים ואלברט רייכמן הקנדי.

בתביעה צוין שהאיסורים היחידים שהוחלט עליהם בעת הקמת החברה היו, שאסור לה למכור לווייני ריגול לכל מדינה שהיא במרחק רדיוס של עד 1,550 מייל מישראל. זאת, כדי להבטיח שהלוויינים לא יגיעו למדינות אויב כדוגמת סוריה ולבנון, ולמדינות שהוכרזו על ידי ישראל וארה"ב כעוינות, כמו קובה, איראן וצפון קוריאה.

המשקיעים טוענים שבהתחלה החברה היתה עצמאית יותר, וב-1998 אישר משהב"ט מכירת לוויינים לכ-60 מדינות, כולל ונצואלה. השינוי, לדבריהם, החל אחרי שנת 2000, כשתעשיית החלל הישראלית החלה לנקוט במדיניות המבוססת על שיקולים גיאופוליטיים.