הסיבוב של גיל ואלדר במאקפל: מוכרים השליטה למנופים לפי שווי של 45 מ' ד'

רועי גיל ואיתן אלדר רכשו יחד עם דש אייפקס, קבוצת שטראוס ופורשי אמדוקס את מאקפל לפי שווי של 36 מ' ד', רק לפני 3 חודשים * צפויים ליהנות מדמי ייזום נוספים בהיקף של 4 מ' ד'

צמד הפיננסיירים רועי גיל ואיתן אלדר בדרך לסיבוב מרשים במניות חברת מאקפל. השניים, שרכשו יחד עם קבוצת משקיעים את השליטה בחברה לפני כ-3 חודשים, לפי שווי של כ-36 מיליון דולר, מנהלים מו"מ מתקדם למכירת אחזקותיהם ואחזקות שותפיהם במאקפל לחברת מנופים , שבשליטת ג'קי בן זקן ואברהם נניקשווילי. זאת, לפי שווי חברה של כ-45 מיליון דולר, כך נודע ל"גלובס".

בנוסף, אמורים גיל, אלדר ושותפיהם בעסקה לגזור קופון בסך של כ-4 מיליון דולר, בגין ייזום העסקה והשבחת הנכסים במאקפל.

בעת רכישת השליטה במאקפל דיווחו גיל ואלדר כי ירכשו מאריה וולפסון, יו"ר דירקטוריון מאקפל לשעבר, 25.91% ממניות החברה, ובנוסף 25.68% מהמניות מידיו של זיזי רבינוביץ, המכהן כדירקטור בחברה. כן, התכוונו השניים לרכוש 2.6% נוספים ממניות מאקפל ממנכ"ל החברה, שמואל ניר, כך שלאחר הרכישה יחזיקו בכ-54.2% מהון המניות של מאקפל.

העסקה הייתה אמורה להתבצע בשני שלבים, כשהשלב השני היה אמור להסתיים בעוד כשלושה חודשים מהיום. ככל הנראה, לאור מכירת השליטה בחברה עשויים גיל ואלדר להקדים את השלב השני בעסקה, ולמכור מיד עם תום רכישת המניות את אחזקותיהם לקבוצת מנופים פיננסיים.

גיל ואלדר צירפו לעסקה את שותפיהם הוותיקים והנאמנים מקבוצת גבור - קבוצת שטראוס, וכן את נחמיה מנדלבאום ומריו סגל, לשעבר בכירים באמדוקס שלא נטשו את צמד הפיננסיירים גם בימים הקשים שלהם. לעסקה לרכישת השליטה במאקפל הצטרפה גם חברת דש אייפקס, שרכשה את מניותיו של אבי רואימי בחברה, המהוות 26.52% מהון המניות של מאקפל. בסך הכל מחזיקה קבוצת השליטה בראשות גיל ואלדר (כולל החלק השני של ההסכמים) כ-80% ממניות מאקפל.

המהלכים שעשו גיל ואלדר במאקפל בשלושת החודשים האחרונים, עשויים לגרום לבעלי השליטה הקודמים בחברה לתפוס את הראש ולשאול: "איך אנחנו לא חשבנו על זה?!". אבל האמת היא שלמרות שהעניין נראה פשוט מבחוץ, הוא אינו פשוט כלל למי שאינו בקיא ברזי שוק ההון. מיד לאחר רכישת השליטה החלו גיל ואלדר במסע מימושים של נכסי מאקפל. הם מכרו את כל אחזקות החברה בתפרון הציבורית בעסקאות בבורסה, הזרימו לקופת מאקפל 111 מיליון שקל וייצרו רווח הון של 58 מיליון שקל.

חודש מאוחר יותר כבר הודיעה מאקפל כי היא מנהלת משא ומתן למכירת נכסי הנדל"ן שלה בגוש שגב לקרן ריט 1, תמורת סכום של 115 מיליון שקל. גם עסקה זו הניבה רווח הון נאה למאקפל, שעמד על 57 מיליון שקל לפני מס. בין ניהול המו"מ למכירת הנדל"ן ובין סגירת העסקה באופן סופי, הספיקו גיל ואלדר למכור את פעילות הטקסטיל הזניחה של מאקפל לתפרון תמורת 1.5-2 מיליון שקל, ורשמו בגינה הפסד של 750 אלף שקל עד מיליון שקל.

אבל למרות ההפסד יצרו גיל ואלדר חברה נקייה מעסקים, ללא חובות שמומנו באמצעות המזומנים שהתקבלו ממכירת מניות תפרון, ועם מזומנים בהיקף של 95.5 מיליון שקל, וזאת מבלי לקחת בחשבון את עסקת הנדל"ן שעדיין לא רשומה בספריה של החברה. אם מוסיפים את המזומנים שיתקבלו מעסקה זו, הרי שקופת המזומנים שרוכשת מנופים פיננסיים מכילה 210 מיליון שקל.

מה מרוויחה מהעסקה קבוצת מנופים פיננסיים? בעיקר מזומנים במחיר נמוך. באמצעות רכישת השליטה במאקפל, משתלטת מנופים על קופת מזומנים של 210 מיליון שקל, במחיר הנמוך מ-210 מיליון שקל ותלוי בשיעור האחזקות שתרכוש בחברת מאקפל. עם מזומנים בהיקף שכזה יכולה הקבוצה לממן עסקאות חדשות אליהן היא מתכוונת להיכנס.

אפשרות שנייה, פחות סבירה, היא שמנופים תעביר חלק מהעסקאות שכבר ביצעה לחברה החדשה ותממן אותן באמצעות קופת המזומנים (כזכור, רכשה החברה לאחרונה את קניון ארנה שבהרצליה, והיא רוכשת ביחד עם טאו תשואות את בניין הליפסטיק בארה"ב תמורת 650 מיליון שקל). אפשרות זו אינה סבירה, כיוון שהיא תדרוש אישור במסגרת עסקאות בין בעלי עניין, והסיכויים שבעלי המניות במנופים יסכימו לכך, נמוכים.