במורגן סטנלי עוקפים את תחזיות האוצר ובנק ישראל: המשק יצמח בכ-6% השנה וב-2008

מדד יוני שעלה ב-0.7% "מציין נקודת מפנה בדינמיקת האינפלציה בישראל" כותב האנליסט סרהאן סביק, ומשגר מסקנה ללשכת סטנלי פישר: "בנק ישראל חייב, וכנראה יפעל, להעלאת הריבית במהלך החודשים הקרובים"

מדד יוני שעלה ב-0.7% "מציין נקודת מפנה בדינמיקת האינפלציה בישראל," כך כתב היום (ג') האנליסט סרהאן סביק מבנק ההשקעות מורגן סטנלי. הפיתרון, סבור סרהאן, הוא מעבר למדיניות מוניטרית שהיא לכל הפחות ניטרלית, במילים אחרות קץ עידן הפחתות הריבית.

האינפלציה בישראל "התחבאה" מאחורי גבו הרחב של הדולר השפוף. "האשם" בעליית מדד יוני הוא הדולר ששינה כיוון - "עוצמת השקל הייתה הגורם האחד והיחיד מאחורי הדפלציה, ופיחות השקל הביא לקפיצה פתאומית אך לא מפתיעה באינפלציה," כתב סביק.

כעת, בניטרול השפעתו החזקה של שער החליפין שקל-דולר, נחשפים הלחצים האינפלציוניים. את אלו מניעה הצריכה הפרטית אשר עלתה בקצב שנתי של 11.8% במחצית הראשונה, ואינה מגלה, לפי שעה, סימני עייפות.

במורגן סטנלי יוצאים נגד ההערכות השמרניות של האוצר ובנק ישראל, וסבורים כי המשק יצמח השנה ב-6%, וזה יהיה פחות או יותר הנתון גם ב-2008. האופטימיות בבנק ההשקעות נגזרת הן מעוצמת הכלכלה הגלובלית והן מזו המקומית.

המסקנה המשוגרת ללשכת סטנלי פישר ברורה - "בנק ישראל חייב, וכנראה יפעל, להעלאת הריבית במהלך החודשים הקרובים". יצויין, כי הריבית במשק עומדת על 3.5%, ונמוכה ב-1.75% מריבית הפדרל ריזרב.