השקל מפגין עוצמה מול המטבעות העיקריים: הדולר נחלש השבוע בכ-1% לרמה של 4.227 שקלים

[לאתר המט"ח][לטבלת שערים מצטלבים] האירו איבד השבוע 0.9% * איזי פורקס: השקל בדרך ל-4.17 שקלים * לאומי: המשבר בשוק משכנתאות ה-SubPrime בארה"ב מחליש את הדולר * בנק הפועלים: הזרים ממשיכים להשקיע בישראל ומחזקים את השקל

יום המסחר במט"ח התנהל בסימן התחזקות נוספת של השקל למול המטבעות העיקריים, הדולר והאירו, וזאת בהמשך למגמת ההתחזקות שנרשמה אתמול, כאשר הדולר מתקדם לרמת 4.2 השקלים לאחר שנכשל מוקדם יותר השבוע בפריצת רמת 4.3 ש'. בשבוע החולף רשם המטבע הישראלי גם כן התחזקות למול הדולר והאירו, כאשר המטבע האירופי התרחק מרמת 6 השקלים אליה שעט בשבוע שעבר.

בעוד הדולר נחלש בעולם ונסחר בשפלים מול האירו והפאונד, וכן לאור סקירה חיובית מדויטשה בנק שמאמין כי הדולר ייחלש השנה ל-4.1 ש', נראה כי בשוק גוברות ההערכות כי השקל ימשיך להתחזק גם בתקופה הקרובה. בשוק ממתינים גם להחלטת הריבית במשק, ובדויטשה בנק מסרו כי הריבית צפויה להיוותר על כנה עד 2008.

המטבע האמריקני איבד 0.34% ושערו היציג נקבע על 4.227 שקלים, והאירו היציג נחלש 0.52% לרמה של 5.832 שקלים. בסיכום שבועי, איבד הדולר כ-1% מול השקל, והאירו נחלש ב-0.93%.

הפועלים: הזרים עדיין משקיעים בישראל

השקל נסחר השבוע במגמה מעורבת, כאשר במרבית ימי המסחר הוא מתעלם מהיחלשותו של הדולר בשוק המט"ח הבינלאומי. השבוע פורסם, כי מדד המחירים לצרכן עלה בישראל בחודש יוני בשיעור גבוה מהצפוי ובעקבות זאת גברו ההערכות כי הריבית השקלית תועלה עד סוף השנה.

בארה"ב ההערכות מדברות על יציבות ברמת הריבית ונראה כי פער הריביות השלילי הרחב שבין השקל והדולר, יצטמצם בחודשים הבאים ויספק תמיכה לשקל. ההערכות הן, כי המסחר בישראל עשוי להיות תנודתי, שכן השקל רגיש להתפתחויות השונות בעולם על רקע הפער השלילי הרחב בין הריבית השקלית והדולרית ואי הוודאות הביטחונית.

המסחר בדולר בשוק המט"ח הישראלי יושפע בתקופה הקרובה גם מהתפתחות המסחר בדולר בעולם. יחד עם זאת, הגורמים התומכים במגמת ההתחזקות של השקל עדיין תקפים שכן המשקיעים הזרים ממשיכים להשקיע בישראל, על רקע הציפיות כי הכלכלה המקומית תמשיך להפגין ביצועים טובים. לפיכך, השקל צפוי להיסחר בתקופה הקרובה במגמה מעורבת מול הדולר, תוך נטייה להתחזקות.

לאומי: המשבר בשוק ה-SubPrime מחליש את הדולר

השבוע החולף החל בסימן התחזקותו של הדולר למול השקל, אם כי מגמה זו התהפכה לקראת סוף השבוע. החשש העיקרי הוא כי החולשה שמגלה ענף הנדל"ן לאחרונה, על רקע המשבר בשוק משכנתאות ה-SubPrime, יביאו להאטה בכלכלת ארה"ב. אלו, מביאים להיחלשותו של הדולר בעולם.

נראה כי פתיחת הפער של אגרות החוב השקליות מול אגרות החוב בארה"ב שעלה עד ל-0.9% כמו גם פתיחת פער גבוה יחסית מול האגרות הצמודות מדד, הביא להגדלת האטרקטיביות של האגרות השקליות. לאלו מתווספת סקירתו האוהדת של דויטשה בנק שטען כי ישראל היא אחת הכלכלות החזקות ביותר מבין השווקים המתעוררים וכי השקל מתומחר בחסר ויעמוד לקראת סוף השנה על 4.1 שקלים לדולר.

כלכלני בנק לאומי צופים כי ללא התפתחויות מהותיות במישור הביטחוני והגיאופוליטי, ימשיך הדולר בטווח הקצר והבינוני להיסחר מול השקל סביב רמת המחירים החדשה אליה הגיע. התפתחויות לשלילה בכלכלת ארה"ב והמשך היחלשותו של הדולר העולם נראה כי ישפיעו על כיוונו מול השקל.

איזי פורקס: השקל בדרך ל-4.17 שקלים

השקל התחזק אתמול מול הדולר במהלך מהיר וחד מרמות של 4.27 בקרוב ועד לרמות של 4.225 וסיים את יום המסחר סביב רמות של 4.235. לאחר מספר שבועות שהשקל נחלש מול המטבע האמריקני, בניגוד גמור למגמה העולמית, הצטרף גם השקל ל"חגיגה", והתחזק מול הדולר.

אנליסטים רבים מעריכים שדו"ח שהוציא דויטשה בנק בו נאמר שכלכלת ישראל היא מהיציבות מבין המדינות המתפתחות וששער המטבע המקומי אמור להיסחר מול הדולר ברמות של 4.1 שקלים הצית את המסחר בדולר שקל וגרם להתחזקות המהירה של השקל.

מבחינה טכנית, חוסר היכולת של הדולר לפרוץ את רמת ה-4.3 ש' ופריצת התמיכה ברמות של 4.25-4.24 ש' מעלה את הסיכוי שמגמת התחזקות הדולר מול השקל נבלמה וישנו סיכוי שהשקל בדרך לרמות של 4.17 ש' בתקופה הקרובה.