להחזיק בית או להחזיק דירה

על רקע פריחתם של מגדלי המגורים, התחדדה בשנים האחרונות דילמה לא פשוטה: האם בשיקול של ההוצאות השוטפות מוטב לבחור ברכישת בית צמוד קרקע, המעניק לדיירים את מלוא הפרטיות והמרחב גם בהחלטה על מה ואיך להוציא את כספם מידי חודש, או שמא עדיף לרכוש דירת פאר, ולהתמודד עם הוצאות שוטפות של מאות ולפעמים אלפי דולרים מידי חודש עבור חברת אחזקה, מעליות מהירות, שוער צמוד ושמירה 24 שעות ביממה, חדר כושר וכו'.

מבדיקת לשכת שמאי המקרקעין, עולה תמונה מעניינת ולפיה ההוצאות בדרך כלל מתאזנות. לדברי רן וירניק, יו"ר הלשכה, מי שיש לו גינה ורוצה להתקין שער חשמלי לבית, אמצעי מיגון אלקטרוניים משוכללים ואולי גם ג'קוזי מפואר, יגלה בסופו של דבר שהוצאותיו החודשיות לא יפחתו ממי שבחר לגור בדירה מפוארת. "נותר רק מרכיב ההחלטה", אומר וירניק, "האם אני רוכש לי דירה שהיא חבילה עם כל הפינוקים, או קוטג' שבו אחליט על מה וכמה להוציא?".

וירניק מדגיש, כי עדיף בטרם תתקבל ההחלטה לשבת עם אנשי מקצוע כדי להיות מודעים לתכנון הפיננסי, וכן לערוך ישיבה משפחתית שבה יוחלט באופן מושכל מהו הפתרון העדיף. מעבר לכך, אומרים בלשכת השמאים, "כדאי גם להיות מודעים לטיפ נוסף מהזווית השמאית: ככל שתשביח יותר את הנכס במרכיבים משלימים - שער חשמלי, הגנה היקפית וכו', כך גם ערכו יעלה, לעיתים, בשיעור של עד 15% מערכו בעת הרכישה, והוא יהיה מבוקש יותר בקרב רוכשים פוטנציאליים".